روش هایی برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین

روش هایی برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

روش هایی برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین
 
اگر در تلفن همراه خود از رمز عبور استفاده نمی‌كنید، نخستین گام را در حفظ حریم خصوصی خود برنداشته‌اید؛ اقدامی ساده كه می‌تواند جلوی مشاهده تصاویر، عكس‌ها، پیامك‌ها و نرم‌افزارهای مهم‌تان را بگیرد. اگر رمز عبور برای هر گجت و نرم‌افزار خود ندارید، پس مخاطب این مطلب هستید.

1ـ محافظت از دستگاه‌ها با رمز عبور
تلفن همراه، آیپد، رایانه، تبلت و... باید به رمز عبور مجهز شود. برخی معتقدند فقط من از این گجت‌/‌سیستم استفاده می‌كنم، بنابراین چه نیازی است هر دفعه چند ثانیه برای وارد كردن رمز معطل شوم؟ انتخاب نكردن رمز عبور برای این دستگاه‌ها، معادل باز گذاشتن در ورودی خانه هنگام ترك آن است. اگر خوش شانس باشیم، كسی از این موقعیت سوءاستفاده نمی‌كند، اما معمولا نتیجه این می‌شود كه به حریم خصوصی فرد تجاوز می‌شود.

2ـ خود را در وب جستجو كنید
این روش برای دانستن این‌كه در فضای مجازی در موردتان چه گفته می‌شود، بسیار مفید خواهد بود. اگر نامی دارید كه ممكن است مشابه داشته باشد، می‌توانید شناسه توئیتر و فیس بوك خود را هم وارد كنید تا نتیجه دقیق‌تری به دست بیاورید. گوگل سرویسی با نام Google Alerts دارد كه ایجاد آن كمتر از یك دقیقه زمان می‌برد و هر بار كسی در مورد شما صحبتی كرد، بسرعت برایتان پیغام ارسال می‌كند. برای ایجاد Alert به نشانی زیر بروید:

http:‌/‌‌/‌www.google.com‌/‌alerts

3ـ‌ خروج از سرویس‌های وب
وقتی كارتان با سرویس‌های وبی همچون توئیتر، جیمیل، فیس بوك و... تمام می‌شود، حتما از آن سرویس‌ها بیرون بیایید. درغیر این‌صورت، این موضوع نه تنها باعث كاهش رهگیری فعالیت شما در وب می‌شود، بلكه اگر شخص دیگری بعدا پشت آن سیستم بنشیند، بدون دانستن رمز عبورتان وارد آن شبكه یا سرویس می‌شود. اگر از رایانه فرد دیگری استفاده می‌كنید یا سیستمی كه در اختیار دارید، عمومی است (كافی نت، گیم نت، سایت دانشگاه و...) این موضوع ضروری‌تر به نظر می‌رسد. خارج نشدن از این سرویس‌ها می‌تواند نتایج جبران ناپذیری داشته باشد.

4ـ آدرس ایمیل، تلفن یا كد پستی‌تان را ندهید
وقتی با پشتیبان اینترنتی صحبت می‌كنید، آنها معمولا اطلاعات تماس شما را دارند (هنگام ثبت‌نام و...) بنابراین گرفتن مجدد این اطلاعات می‌تواند نشانگر موضوع مشكوكی باشد. از این‌رو هیچ‌گاه رمز عبور، ایمیل، تلفن و... را در اختیارشان قرار ندهید. معمولا سرویس‌های تقلبی برای وب سایت‌های مشهور درست می‌شود و از این طریق، اطلاعات هر فرد دزدیده می‌شود.

5ـ رمزگذاری كامپیوتر
كلمه رمزگذاری شاید آنقدرها هم ساده به نظر نرسد، اما با ابزارهای امروزی بیش از فشاردادن چند دكمه نیست. اگر از Mac استفاده می‌كنید، رمزگذاری به این معنی است كه تنها از طریق رمز عبور شما می‌توان فایل‌هایتان را مشاهده كرد. در مك كافی است بهSettings ،Security and Privacy و FileVault بروید و گزینه Turn on FileVault را انتخاب كنید. كاربران PC باید از نرم‌افزاری مشابه BitLocker استفاده كنند.

6 ـ روشن كردن ورود موبایلی به جیمیل
تلفن خود را به كلید سخت افزاری تبدیل كنید. جیمیل قابلیتی با نام 2-Step verification (تائید دو مرحله‌ای) دارد كه برای ورود به هر سیستمی، یك پیامك به گوشی ارسال كرده و یك عدد شش رقمی به كاربر می‌دهد. این عدد شش رقمی برای تائیدیه ورود به حساب لازم است. از این‌رو می‌توانید مطمئن شوید بجز شما، هیچ فرد دیگری از جیمیل استفاده نخواهد كرد. همچنین به یاد داشته باشید با استفاده از این روش می‌توان متوجه شد آیا حساب جیمیلتان تحت عملیات هك هست یا خیر.

در نتیجه حتی اگر رمز عبور جیمیلتان به دست كسی بیفتد، نمی‌تواند از رایانه دیگری به جیمیل وصل شود. گوگل می‌گوید میلیون‌ها نفر از این قابلیت استفاده می‌كنند و روزانه هزاران نفر به این جمع می‌پیوندند. هر چند مشكل این روش این است كه اگر باتری گوشی‌تان تمام شد یا به كشور دیگری سفر كردید، مجبورید از كدهای جایگزین استفاده كنید. گرچه می‌توان این سفرها را پیش‌بینی و این قابلیت را غیرفعال كرد.

7 ـ فقط نزدیكان
فیس‌بوك یكی از حساس ترین پروفایل‌ها میان دیگر حساب‌های آنلاین ماست. اطلاعات شخصی ما می‌تواند بسادگی در اختیار دیگران قرار گیرد. بنابراین بهتر است تنظیمات آن را به گونه‌ای قرار دهید كه تنها دوستانتان (افرادی كه توسط شما تائید می‌شوند) بتوانند آنها را ببینند. فیس بوك مدام در حال به روز كردن و جزیی‌تر كردن تنظیمات حریم خصوصی‌اش است، حتی اگر این تنظیمات را قبلا انجام داده‌اید، بهتر است دوباره سری به این بخش بزنید.

8 ـ تاریخچه مرورگر را پاك كنید
مرورگرهای وب، فهرستی از وب سایت‌هایی را كه به آنها سر زده‌اید در خود نگه می‌دارند. اگر این اطلاعات را پاك نكنیم، در نتیجه امكان این كه دیگران متوجه شوند ما از چه سایت‌هایی استفاده كردیم، وجود دارد. بهتر است در مرورگر خود به بخش Privacy رفته سپس گزینه never remember your history را انتخاب كنید. نگران نباشید، مرورگر كروم می‌تواند تاریخچه مرورتان را همراه حساب جیمیل حفظ كند و فقط به خود شما نشان بدهد. مرورگر فایرفاكس نیز سرویس مشابهی دارد كه با ورود به حساب خود می‌توانید به تاریخچه و بوك‌مارك‌های خود دسترسی یابید.
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر