نخستین ماده خودترمیمی با قابلیت رفع آسیب‌های جدی

نخستین ماده خودترمیمی با قابلیت رفع آسیب‌های جدی
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی


نخستین ماده خودترمیمی با قابلیت رفع آسیب‌های جدی


اگر گوشی هوشمند از دست شما سقوط کند، بدنه آن آسیب می‌بیند و حتی ممکن است کار از یک خراشیدگی فراتر رود و قاب گوشی بشکند.


به گزارش ایتنا از رایورز، شرایطی را تصور کنید که گوشی از دست شما سقوط می‌کند، بدنه آن شکسته می‌شود و تنها پس از گذشته چند دقیقه قاب گوشی خود به‌خود و بدون دخالت انسان به حالت اول برمی‌گردد و در نهایت هیچ جای خراشیدگی یا شکستگی هم دیده نمی‌شود!

این اتفاق مربوط به فیلم‌های تخیلی نیست و نتایج حاصل از مطالعه جدیدی محسوب می‌شود که گروهی از دانشمندان آمریکایی در دانشگاه ایلینویز به آن دست یافته‌اند.

این دانشمندان موفق به ساخت سیستم جدیدی شده‌اند که بر پایه آن ورق‌های پلاستیکی هوشمند ساخته می‌شود که به جز آسیب‌دیدگی‌های سطحی حتی می‌تواند سوراخ‌های بزرگ ایجاد شده را هم بازسازی کند.

نخستین مواد خود-ترمیمی در دوره جنگ جهانی دوم وارد بازار شدند و برای ترمیم برخی سلاح‌ها و بدنه هواپیما‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند که البته این مواد تنها می‌توانستند برخی آسیب‌دیدگی‌های سطحی را از بین ببرند.


از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های فراوان در این زمینه صورت گرفت. اما این نخستین ماده خود-ترمیمی محسوب می‌شود که قادر است سوراخ را هم در میان خود از بین ببرد و اثر اصابت گلوله هم در آن کارساز نباشد.

این ماده بر اساس نوعی فیبر ساخته شده است که در سطح میکروسکوپی می‌تواند تقسیم سلولی انجام دهد و مجددا بازسازی شود. 

محققان دانشگاه ایلینویز پیش‌بینی کرده‌اند که از سال ۲۰۱۶ بتوانند این ماده را به تولید انبوه برسانند و حتی از آن برای ساخت بافت‌های مصنوعی بدن برای جلوگیری از خونریزی و دیگر آسیب‌ها استفاده کنند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر