امواج Wi-Fi تهدیدی برای سلامت گیاهان و کودکان؛ نحوه استفاده بهینه از آن

امواج Wi-Fi تهدیدی برای سلامت گیاهان و کودکان؛ نحوه استفاده بهینه از آن
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

یک پروژه دبیرستانی، آتش بحثی را که در سطح بین‌المللی در مورد اثرات سوء امواج وای‌فای بر سلامتی و محیط زیست وجود داشت، شعله‌ورتر ساخت.

در نتیجه تشعشع وای‌فای از دو دستگاه، بذرهای تره شاهی کوتاه‌تر شده، مردند و یا نشانه‌‌‌‏هایی از نقایص ژنتیکی در آن‌‌‌‏ها مشاهده ‌‌‌‏شد که قبل از آزمایش وجود نداشت. در مقابل، گروه کنترل‌شده دیگری از بذرها در شرایط مشابه ولی بدون امواج وای‌فای رشد بسیار خوبی داشتند. این مطالعه که توسط دانش‌آموزانی از دبیرستان جالروپ Hjallerup در دانمارک انجام گرفته بود در ماه می سرتیتر خبرها شد.



بذر شاهی سمت چپ تحت تشعشع امواج وای‌‌‌‏فای قرار گرفته؛ درحالی‌‌‌‏که بذرشاهی سمت راست تحت تشعشع وای‌فای قرار نگرفته‌‌‌‏است (کیم هورسواد در جالروپ Hjallerup)

کیم هورسواد معلم زیست‌شناسی دبیرستان جالروپ در ایمیلی به اپک تایمز چنین نوشت که از آنجایی‌که این آزمایش توسط دانش‌آموزان دبیرستان و نه دانشمندان متخصص انجام گرفته‌است آن را نمی‌توان به عنوان یک اثبات علمی در نظر گرفت.

هورسواد افزود: “با این وجود این نتایج از میزان اطمینان بالایی برخوردار است. دانش‌آموزان در این سطح آموزشی با استفاده از منابع موجود تا بالاترین حد ممکن آزمایشی را طراحی کردند که در آن تنها یک متغیر مورد مطالعه قرار می‌گرفت.”

به گفته هورسواد به احتمال زیاد یک استاد علوم اعصاب و متخصص اروپایی به نام اوله یوهانسن از مؤسسه کارولینسکا در سوئد این آزمایش را تکرار خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۹ شرکت بیمه بهداشت در اتریش (اِی‌یو‌وی‌اِیAUVA ) مطالعه‌ای را در زمینه عوارض وای‌فای بر روی سلامتی شامل سرطان، کاهش باروری، کاهش توانایی تمرکز و اختلال در خواب منتشر کرد. ای‌یووی‌ای نشان داد که سطح تشعشع به مراتب پایین‌تر از سطح استاندارد می‌تواند سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن و سنتز پروتئین را تحت تأثیر قرار دهد.

این تأثیرات اغلب در سلولهایی در حال رشد رخ می‌دهد که از نظر ساخت و ساز فعال هستند؛ به این معنی که کودکان در معرض خطر بیشتری می‌‌‌‏باشند.

 

بدن از سیگنال‌های الکترومغناطیس برای ارتباط بین سلول‌ها، اندامها و بافت‌ها استفاده می‌کند. این سیگنال با ارتباطات داخلی بدن همپوشانی کرده و موجب تداخل در آن می‌شود و در نتیجه بسیار مضر است.

مدارس بسیاری در سراسر جهان سیاست‌‌‌‏هایی بر ضد وای‌فای اتخاذ کرده‌اند و کشورهای بسیاری از جمله کانادا، هندوستان و فرانسه قوانین و معیارهایی بر خلاف استفاده از وای‌فای به‌کار گرفته‌اند. اتحادیه اروپا در ماه می ۲۰۱۱ قطع‌‌‌‏نامه‌ای بر ضد وای‌فای به تصویب رساند.

وای‌فای قبل از انتشار آن در ۱۹۹۷ آزمایش نشده ‌بود؛ زیرا بخشی از طیف رادیویی را که نیازی به مجوز نداشت مورد استفاده قرار می‌داد. بر طبق electromagnetic-pollution.com در آن زمان مقررات ایمنی امواج رادیویی روی اثرات حرارتی این امواج متمرکز شده‌بود. در نتیجه وای‌فای بی‌خطر اعلام شد؛ چون از سطح تشعشع رادیویی که موجب گرما و حرارت می‌شود تجاوز نکرد.

در ایالات متحده بالاترین سطح تشعشع اجازه داده شده در گوشی موبایل‌ حدود ۱.۸ وات بر کیلوگرم است. در حالی‌که گزارش ای‌یووی‌ای نشان می‌دهد که اثرات مخرب می‌تواند در سطوح توان ۰.۱ وات بر کیلوگرم نیز رخ دهد.

در صورتی ‌که نگران این هستید که کودکتان در معرض وای‌فای قرار بگیرد می‌توانید از برنامه خاموشی خودکار وای‌فای (تنها برای کاربران اپل) استفاده کرده و یا وای‌فای را خاموش کنید.


بهره‌گیری از وای‌فای برای تولید انرژی



(Courtesy of Duke University)

در روز ۷ نوامبر دانشگاه دوک آرایه متامتریال ۵ سلولی خود را بیرون داد. این دستگاه امواج وای‌فای را جمع‌‌‌‏آوری و آنرا به انرژی الکتریسیته تبدیل ‌می‌‌‌‏کند.

این دستگاه همانند یک سلول خورشیدی عمل می‌‌‌‏کند و می‌تواند برای شارژ باتری گوشی‌های موبایل و یا سایر دستگاه‌‌‌‏های الکترونیکی کوچک به کار رود. در ساخت آن از مواد ارزان‌‌‌‏قیمت مانند پشم شیشه و مس به عنوان رسانای انرژی بر روی یک صفحه استفاده شده‌‌‌‏ است.

از آن همچنین می‌توان برای تولید انرژی از سیگنال‌‌‌‏های ماهواره و سیگنال‌‌‌‏های صوتی استفاده کرد. قابلیت تولید انرژی از امواج را می‌توان بر روی گوشی‌های موبایل پیاده‌سازی کرد تا بتوان آنها را به صورت بی‌سیم شارژ کرد. همچنین می‌توان آن را بر روی سقف اتاق قرار داد تا امواج وای‌فای را جذب کرده و به انرژی تبدیل کند.

منبع: اپک تایمز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 8 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر