رشد روز افزون ذخیره پتنتی گوگل

رشد روز افزون ذخیره پتنتی گوگل
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
طی سالهای گذشته، هیئت مدیره گوگل بارها درباره پتنتها صحبت کرده اند. بنا بر نظر گوگل پتنتها (به خصوص پتنتهای نرم افزاری) اغلب قلابی و بسیار کم کیفیت بوده و تنها توسط شرکتهایی که نمی توانند ابداعی داشته باشند، در دادگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند! و این کار باعث آسیب به مصرف کننده و فرو نشاندن ذوق و شوق مخترعان واقعی شده است.
 
اما اطلاعات منتشره توسط اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده ، نشان می دهد گوگل به سختی در حال تلاش است تا پتنتهای هر چه بیشتری را در زمینه ایده های منحصر به فردش ثبت کند. آنها میزان فعالیت شان را به حدی افزایش داده اند که مخترعان گوگل (و در میان آنها موسسان شرکت، سرگئی برین و لری پیج) اکنون روزانه تقریبا ۱۰ پتنت را برای ثبت ارائه می کنند. پتنتهایی مرتبط با انواع موضوعاتی همچون ماشین های خودکار یا شبکه ارتباطی بالونی و... برای مقایسه بد نیست بدانیم گوگل در سال ۲۰۰۳ تنها ۴ پتنت را ثبت کرده است.
 
نکته بسیار جذاب هجوم سیل آسای اسناد پتنتی این شرکت در آن است که دورنمایی از آخرین ایده های گوگل را پیش روی مان می گذارد. این موضوع همچنین نشان می دهد که گوگل چگونه در تلاش است تا به یکی از بزرگترین مخزن های پتنتی دنیا تبدیل شود.
 
این طور که پیش می رود، احتمالا گوگل تنها طی سال جاری میلادی، ۱۸۰۰ پتنت را به نام خود ثبت کند. و این عدد می تواند برای اولین بار نام گوگل را در لیست ۱۰ ثبت کننده برتر پتنت سال و در کنار غول های صنعتی چون جنرال الکتریک و اینتل جای دهد.
 
به خصوص اینکه گوگل به شکل ویژه ای به پتنتهای بیشتری برای دفاع از اندروید، سیستم عامل موبایل متن باز خود نیاز دارد. اندروید اکنون یکی از محبوبترین سیستم عامل های موبایل دنیا است و در هر روز بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه اندرویدی در دنیا فعال می شوند.
 
اما گوگل و موبایل سازانی چون سامسونگ، همواره با چالشهای حقوقی فراوانی روبرو بوده اند. مثلا در ماه گذشته آنها با یک پرونده تخلف پتنتی عظیم در تگزاس آمریکا روبرو شدند که طرف دعوا مجموعه ای متشکل از بلک بری، مایکروسافت و اپل بود. و تاریخ ثبت یکی از پتنتهای مورد مناقشه مربوط به زمانی است که این غول اینترنتی (گوگل) هنوز تاسیس نشده بود!
 
البته در انظار عموم، گوگل همچنان به تحقیر و کوچک شمردن دعاوی پتنتی ادامه می دهد و می گوید پرداخت این هزینه ها باعث افزایش قیمت اسمارت فون ها برای مصرف کننده خواهد شد.
 
دیوید دورموند وکیل ارشد گوگل می گوید یک اسمارت فون معمولی می تواند بیش از ۲۵۰ هزار پتنت را درون خود داشته باشد، اما اینها (مانند اغلب پتنتها) بسیار سوال برانگیز و در اغلب اوقات مورد شک هستند.
 
با این حال، بایگانی ها نشان می دهد که گوگل از اوایل سال ۲۰۰۷ دریافته که لازم است با قواعد پتنتی به بازی در مقابل حریفان بپردازد و راه کار بزرگی را در پیش گرفته است. این همان سالی است که اپل آیفون را عرضه کرد و با بلیط حمایتی پتنتها و نشانهای تجاری به بازار آمد.
 
در ابن دستگاه هرچیزی، از دکمه Home گرفته تا طراحی گوشه های گرد، ثبت شده بود. استیو جابز یک سال قبلتر در نبرد بر سر دارایی های معنوی مرتبط با آیپاد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باخته بود. و همین دلیل خوبی بود تا وی دریابد که «پتنتها همه چیز هستند.»
 
و آنگاه گوگل دریافت تا چه حد در موقعیت ضعف قرار دارد. هنگامی که جابز آیفون را معرفی کرد، گوگل از زمان تاسیس تا به آن لحظه تنها ۳۸ پتنت را ثبت کرده بود. سی و هشت! در برابر تلفن اپل، گوگل هم اندروید را به بازار آورد. نرم افزار نسبتا قدیمی تری که توسط گوگل خریداری شده بود. این سیستم عامل باز متن بود و با دارائی معنوی بسیار ضعیفی حمایت می شد. 
 
و از آن زمان بود که گوگل آموخت، دیگر قابلیت های محصول یا ایده های جدیدش را به عنوان رازهای تجاری در سینه حفظ نکند. محققان، مدیران تجاری و متخصصان تبلیغاتی همکاری با وکلا را برای ثبت تمامی ایده های شان شروع کردند. تنها یک بررسی دقیق می تواند به خوبی رشد تصاعدی پتنتهای گوگل را به تصویر بکشد.
 

گوگل هر ساله، به طور متوسط دو برابر سال قبل پتنت ثبت می کند. و اکنون رشد پتنتی بیش از هر شرکت دیگر را تجربه می کند. گوگل اکنون پس از آی بی ام و مایکروسافت در رتبه سوم یا چهارم بزرگ پتنت دار نرم افزاری دنیا نشسته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 10 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر