درك مجازى مزه ها با يك الكترود نيمه رسانا

درك مجازى مزه ها با يك الكترود نيمه رسانا
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
شايد براى شما هم اتفاق افتاده باشد در حال ديدن يك فيلم يا كارتون دلتان بخواهد مزه خوراكى و غذايى كه بازيگران در حال خوردن آن هستند را بچشيد. در همین راستا، محققين دانشگاه سنگاپور الكترودى را طراحى كرده اند كه به صورت ابتدایی، اين امكان رويايى را به تماشاگران مى دهد تا مزه غذاها و خوراكى هاى موجود در فيلم ها و كارتون ها را به صورت مجازى بچشند.

عملكرد اين الكترود به اين صورت است كه با قرار گرفتن روى زبان، مى تواند هر چهار مزه شيرينى، شورى، تلخى و ترشى را شبيه سازى كند. به دنبال تغييرات دما سيگنال هايى توليد مى شوند و از طريق اين الكترود بر روى زبان جارى شده و نواحى مختلف زبان را كه فضاهاى قابل تشخیص مزه ها هستند، مورد تحريك قرار مى دهند. كار كنترل اين فرايند بر عهده نوعى نيمه رسانا است. اين نيمه رسانا به الكترود اجازه مى دهد تا سريعا از گرمى به سردى و بالعكس تغيير وضعيت دهد.

اگرچه استفاده از اين الكترود امن است و خطر انتقال الکتریسیته و يا هر شوك ديگرى را به دنبال ندارد، اما محققين در تلاش هستند تا آن را به محصولى كاربر پسندتر تبديل كنند تا استفاده از آن براى كاربران علاقمند به حس مزه هاى مجازى راحت تر باشد.

شايد ديگر وقت آن رسيده باشد تا در افكار خود تصور كنيد كه با داشتن اين الكترود بتوان در برنامه هاى آموزش آشپزى و يا شيرينى پزى مزه غذاها را چشيد. مزه استيك ها، سالاد ها، پاستاها و انواع همبرگرها و دسر هاى خوشمزه. از ديگر موارد كاربرد این سنسور مى توان به شبيه سازى مجازى مزه شيرين براى مبتلايان به بيمارى ديابت اشاره نمود. با اين وجود نياز اين مبتلايان به صورت مجازى برطرف مى شود بدون آنكه سطح قند در خون به صورت حقيقى تغيير کرده باشد.

اعضاى اين تيم از طرف ديگر بر روى طراحى نوعى آب نبات ديجيتالى كار کرده اند كه مى تواند به صورت مجازى طعم شيرين دلخواه بيماران ديابتى را توليد كند. شايد بتوان اين طرح را شيرين ترين حقه ديابتى ناميد!

از آنجا كه حس بويايى و لامسه در درك دقيق مزه ها بسيار دخيل است، به نظر مى رسد مرحله بعد توسعه اين طرح كار در زمينه ملموس كردن جنس ها و بو ها به صورت مجازى باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 2 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر