نکسوس و موتورولا دو ابزار قدرتمند گوگل برای کنترل بازار اندروید

نکسوس و موتورولا دو ابزار قدرتمند گوگل برای کنترل بازار اندروید
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
از وقتی گوگل شرکت موتورولا را خرید ، سوالات زیادی در مورد چگونگی رابطه این دو شرکت مطرح شد. پس از گذشت 2 سال هنوز کسی نمی تواند با قاطعیت بگوید که گوگل در پس خرید موتورولا چه برنامه ای در سر دارد . به نظر می رسد گوگل یک دیواره آتش بین خودش و موتوولا راه انداخته و موتورولا را تعمداً به طور کاملاً جداگانه هدایت می کند.
 
اما این رویکرد گوگل به این معنی نیست که گوگل تاثیری بر روی موتورولا و تصمیمات آن ندارد. برعکس، محصولات جدید موتورولا به شدت تحت تاثیر گوگل هستند. اما به نظر می رسد گوگل علاقه ای ندارد که این تاثیرات بیش از این به نظر بیایند. شاید این کار، شرکای سخت افزاری اندروید را حساس کرده و از گوگل براند.
 
از همان اوایل تصاحب موتورولا توسط گوگل، بسیاری از ته قلب منتظر محصول موتورولا نکسوس بودند. اتفاقی که تا به حال نیافتاده و به نظر می رسد به سبب اتخاذ یک استراتژی ویژه از سوی گوگل به این زودی ها هم صورت نگیرد. گوگل برند نکسوس را به سه دلیل استراتژیک خلق کرده:
 
1. ویترینی برای اندروید گوگل؛ در این جا منظور اندروید خالص نیست، بلکه مشخصه ها و ویژگی هایی است که گوگل برای آینده پلتفرم اندروید متصور شده.
 
2. دستگاهی مرجع برای توسعه دهندگان؛ آنلاک شدن و روت شدن آسان، و تعبیه آخرین ورژن اندورید در نکسوس نشانه هایی از این سیاست گوگل هستند.
 
3. گوگل همواره توسط نکسوس می خواسته به سازندگان تلفن های هوشمند گوشزد کند که علت اصلی تاخیر در ارائه به روز رسانی های اندروید چیزی نیست جز دست بردن بیش از حد خود سازندگان در اندروید گوگل.
به نظر می رسد نکسوس توانسته تا حدی این سیاست های گوگل را به پیش ببرد. قیمت مناسب این دستگاه هم سبب شده نکسوس به دستگاه دلخواه توسعه دهندگان تبدیل شود و از طرفی هم در بین عموم طرفدار پیدا کند، که همین مسئله باعث شده نکته شماره 3 ذکر شده در بالا بیش از پیش به چشم بیاید. یعنی عموم مردم متوجه می شوند که هر چه یک سازنده تغییرات بیشتری در اندروید گوگل اعمال کند، کدهای به روز رسانی را هم دیرتر از گوگل دریافت خواهد کرد.

اما گویی این پیام واضح گوگل از سوی سازندگان، به خصوص سامسونگ، زیاد جدی گرفته نمی شود، و این شرکت پی در پی به اعمال تغییرات در اندروید گوگل مشغول است. شاید دلیل این مسئله در این است که نکسوس توسط گوگل از مزیتی برخوردار شده و در نتیجه سایر رقبا این پیام گوگل را نادیده می گیرند. این جا است که گوگل برگ برنده دیگری را رو کرده و پیام خود را از طریق موتورولا به سازندگان تلفن های هوشمند اعلام می کند.
 
درست همین جاست که ما می فهمیم گوگل چرا بین خود و موتورولا یک دیوار کشیده. موتورولا تقریباً همزمان با سایر سازندگان، کدهای جدید اندروید را دریافت می کند. گوگل خواسته با این کار کمی شرایط را منصفانه جلوه بدهد. موتورولا معمولاً تغییرات زیادی در اندروید گوگل اعمال نمی کند و در نتیجه به سرعت، به روز رسانی های اندروید را برای عموم عرضه می نماید. موتورولا تنها کمتر از سه هفته پس از اظهار وجود کیت کت، به روز رسانی خود را بیرون داد.
 
گوگل قصد دارد توسط موتورولا این پیام را برای سازندگان تلفن های هوشمند برساند که اعمال تغییرات بیش از حد در اندروید این شرکت، عواقب زیادی به همراه خواهد داشت. بسیاری از کاربران قابلیت های اضافه شده در دستگاه هایی مانند گلکسی S4 را می پسندند، ولی شاید از عواقب این تغییرات آگاه نباشند. شاید هم لَگ ها و کمبود فضای ذخیره سازی به علت رابط کاربری تاچ ویز را به گردن اندروید بیاندازند.
 
نظر شما چیست؟ به نظر شما اساساً گوگل چرا اجازه دستکاری اندروید را به سایر سازندگان می دهد. برای حفظ بازار رو به رشد اندروید؟ یا ادامه همکاری با شرکای سخت افزاری؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 1 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر