OrbSys، یک دوش از آینده!

OrbSys، یک دوش از آینده!
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
سال ها است که فضانوردان بدون امکاناتی برای داشتن آب تازه به فضا می روند. آنها در حالی که درون کپسول در فضا معلّق هستند، از یک منبع آب چند بار مصرف شده برای شستشو و نوشیدن استفاده می کنند. سوالی که مهرداد مهدجوبی، طراحِ صنعتی از سوئد مطرح کرده این است: چرا در روی زمین همین شیوه را در پیش نگیریم؟
 
در واقع همین سوال، به شکل گیری ایده طرح دوش OrbSys منجر شد؛ یک سیستم تصفیه با تکنولوژی بالا که می تواند آب مصرف شده حین دوش گرفتن را تصفیه کند. از نظر مهدجوبی قبل از اینکه به مرحله اضطرار برسیم باید همین الان شروع به باز-استفاده از منابع محدود کنیم.
 
این دستگاه چگونه کار می کند؟ این سیستم همانند یک چرخه بسته، درست شبیه به دوش های فضایی، عمل می کند. آب داغ از شیر دوش خارج شده و به قسمت تخلیه می رسد و در این مرحله فوراً تا حد استاندارد‏های آب آشامیدنی تصفیه شده و سپس به قسمت بالای دوش پمپ می شود. به دلیل فرآیند سریع تصفیه، آب همچنان داغ مانده و فقط نیاز به مقدار کمی باز گرمایش دارد.

بنا بر نتایج، این شیوه سبب صرفه جویی 90 درصدی در آب مصرفی و 80% صرفه جویی در انرژی در هر بار استفاده از دوش می شود؛ در حالی که حتی آب تولید شده با این سیستم، از آبی که به صورت نرمال از آن استفاده می کنید هم تمیزتر است.
 
از دیگر امکانات این دوش "های-تکنولوژی" مانیتور تعبیه شده بر روی آن است که با استفاده از آن می توان دما و میزان جریان خروجی آب (حداکثر تا 24 لیتر در دقیقه) را مشخص کرد که نهایتاً فشار آب خروجی (با کمک تثبیت کننده فشار) کاملاً یکنواخت است.
 
سیستم تصفیه آب توانایی حذف ذرّات ریز میکرونی تا میزان بیش از 99.995 درصد را دارد. طبق گفته سازنده آن، تعویض فیلتر تصفیه نیز به راحتی توسط خود کاربر امکان پذیر است و کمتر از 10 ثانیه زمان می برد.
 
مهدجوبی توضیح می دهد: «با این دوش، که دائماً در حال تصفیه آب است، فقط در حدود 5 لیتر آب برای یک استحمام ده دقیقه‏ای استفاده می شود.» در صورتی که برای یک استحمام متداول شما نیاز به 150 لیتر آب دارید؛ و این یعنی حدود 30 برابر مصرف بیشتر!
 
بنا بر گزارشی که شرکت او تهیه کرده، سیستم اربیتال هر ساله می تواند حدود 1000 یورو از هزینه‏ قبض های انرژی شما کم کند.

مهدجوبی دوش OrbSys را زمانی که در دانشگاه لوند سوئد مشغول تحصیل در رشته طراحی صنعتی بود، ایده پردازی کرد. ایده او از بخشی از یک پروژه مشترک با مرکز فضایی جانسون ناسا، گرفته شده.
 
او می گوید: «در یک سری شرایط محیطی خاص مثل ماموریت فضایی به مریخ و برگشت از آن، مفاهیم طراحی در مسیر استفاده و به وجود آوردن تمام منابع ممکن در آنجا تعریف می‏شود؛ و من هیچ دلیلی نمی‏بینم که ما نتوانیم به همان اندازه که در فضا برای این موضوع موثر و کارآمد هستیم، در روی زمین نباشیم.»
 
بر اساس تحقیق آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، سالیانه در حدود 1.2 تریلیون گالون آب برای مصرف استحمام فقط در آمریکا مصرف می شود. در عین حال که در سرتاسر جهان چیزی در حدود سه برابر جمعیت آمریکا، فاقد امکان دسترسی به آب سالم هستند!
 
آیا شما نیز فکر می کنید که وقت آن رسیده تا در نحوه مصرف منابع سیاره خود کمی باهوش تر عمل کنیم؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر