تولید ماده از نور: شمشیرهای جنگ ستارگان به واقعیت نزدیک تر می شوند

تولید ماده از نور: شمشیرهای جنگ ستارگان به واقعیت نزدیک تر می شوند
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
شاید بسیاری از شما جنگ ستارگان (مجموعه فیلمهای به یاد ماندنی جورج لوکاس) را دیده باشید. ظاهراً شمشیرهای معروف این مجموعه فیلمها به زودی تبدیل به واقعیت می شوند. برای اولین بار دو فیزیکدان از دانشگاه های ام آی تی و هاروارد توانستند از نور، ماده تولید کنند. اتفاقی که از نظر تئوری احتمالش وجود داشت، اما هیچ وقت در عمل صورت نگرفته بود. حاصل تلاش این محققان، لیزرهایی است که مانند شمشیرهای جنگ ستارگان با هم تعامل می کنند.

در این تحقیق فیزیکدانان کاری کردند که فوتون ها با یکدیگر پیوند خورده و مولکول ها را تشکیل بدهند و در نتیجه به معنای عام، توانستند از فوتون ها ماده تولید کنند. محققان برای این کار از یک اتاقک خلاء پر شده از اتم های روبیدیوم بهره گرفتند و دمای آن را به کمک لیزر به صفر مطلق رساندند. سپس فوتون ها را به صورت یکی یکی به کمک پالس های لیزری به سمت ابر شکل گرفته از اتم ها شلیک کردند. هر یک از فوتون ها پس از این که انرژی خود را به اتم ها منتقل می کرد، با کاهش سرعت مواجه شده و از ابر اتمی خارج می شد.
 
نکته اصلی ماجرا این جا است که وقتی دو فوتون با هم به سمت ابر شلیک می شدند، این دو با هم پیوند برقرار کرده و تشکیل مولکول می دادند. با این که هنوز این قضیه، یعنی تبدیل نور به ماده، در مراحل اولیه خود به سر می برد، دانشمندان به دنبال کاربردهای این پدیده جالب می گردند. شاید رایانش کوانتومی، کامپیوترهای مدرن، یا خلق کریستال های سه بعدی از نور، مقصد بعدی این فناوری جدید باشد.
 
آنچه علم در مورد نور می داند، همه از یک واقعیت اصلی ریشه می گیرد: این که فوتون ها فاقد جرم هستند و با همدیگر تعامل برقرار نمی کنند. کاری که محققان برای رسیدن به دستاورد جدیدشان انجام دادند این بود که محیط ویژه ای خلق کنند تا در آن فوتون ها با یکدیگر واکنش نشان داده، با هم پیوند تشکیل داده و مولکول ها را شکل دهند. به گفته این محققان ارتباط دادن نتایج این تحقیق با شمشیرهای نوری جنگ ستارگان پر بیراه نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 27 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر