گام بزرگ دانشگاه آکسفورد به سوی تحقق رایانه کوانتومی

گام بزرگ دانشگاه آکسفورد به سوی تحقق رایانه کوانتومی
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
 هر چند در سال های اخیر شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه رایانش کوانتومی بوده ایم، اما این چیزی از سختی کار برای ساخت یک رایانه کوانتومی کم نمی کند.
 
یکی از دشواری ها این است که بیت های کوانتومی (یا کیوبیت، کوچک ترین واحد داده در رایانش کوانتومی) در حالت انطباق  به سختی می توانند دمای اتاق  را تاب بیاورند.
 
معمولاً این حالات انطباق تنها چند ثانیه دوام می آورند، اما در جدیدترین آزمایشی که دانشگاه آکسفورد انجام داده، یک سامانه کوانتومی را برای ۳۹ دقیقه تمام سر پا نگه داشته است.
 
یکی از محققان در این باره می گوید: «زمان های به دست آمده حداقل ۱۰ بار بیشتر از مقادیری است که در آزمایشهای پیشین به دست می آمد. ایجاد چنین کیوبیت هایی که در عین تنومندی عمر درازی هم دارند برای هر کسی که برای ساخت یک رایانه کوانتومی تلاش می کند بسیار مفید به فایده است.»
 
حتی با وجود غیر فعال بودن برخی از کیوبیت های این آزمایش، همه آنها در حالت کوانتومی مشابه هم قرار داشتند. ولی برای این که یک رایانه کوانتومی محاسبات را با دقت انجام دهد لازم است کیوبیت های متعدد و در حالات مختلف داشته باشد.
 
اما با این اوصاف هم نمی توان پیشرفت بزرگی که محققان دانشگاه هاروارد بدان دست یافته اند را کوچک شمرد و قطعاً نتایج حاصله در جهت رسیدن به یک بستر رایانشی بسیار سریع، گام بلندی محسوب می شود.
 
اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید می توانید کل ماجرا را در مقاله منتشر شده توسط دانشگاه آکسفورد مطالعه کنید و به ما بگویید آینده رایانش کوانتومی را چطور ارزیابی می کنید؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 26 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر