پرينت سه بعدى سلول هاى كبد انسان و عمر ٤٠ روزه آن

پرينت سه بعدى سلول هاى كبد انسان و عمر ٤٠ روزه آن
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
مرضیه موسی زاده
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۰
ساعتی پیش در نارنجی از چاپ سه بعدی یک اسلحه فلزی صحبت کردیم. اما اين روزها پرينتر هاى سه بعدى توانايى ساختن خيلى چيزها را پيدا كرده اند. از كيف و كفش و مجسمه هاى كوچك گرفته تا گوش هاى بيونيكى. اما اخيرا يك گروه از محققين دانشگاه سن دیگو، به كمك يك پرينتر سه بعدى و لايه هايى از سلول هاى زنده يك كبد، قطعه اى كبد با قابليت عملكرد صحيح آن تهيه كرده اند.

محققين Organovo اين كار را با تحت كنترل در آوردن توانايى طبيعى يك كبد سالم انجام دادند و آن را وادار به توليد مجدد خود كردند. اين قطعه توليد شده جديد همانند سلول هاى سالم يك كبد مى تواند كار فيلتر كردن، سم زدايى و تعيين تكليف مواد مغذى و داروهاى مصرفى در بدن را به مدت ٤٠ روز انجام دهد. اين رقم توانست بر تلاش قبل شرکت ها در گذشته كه قطعه كبد ايجاد شده تنها مى توانست به مدت ٥ روز فعاليت طبيعى خود را داشته باشد، غلبه كند. و اين يعنى يك رشد ٧٠٠درصدى! هر چند هنوز با طول عمر طبیعی یک کبد فاصله زیادی دارد.

كبد پرينت شده توانست واكنشى طبيعى نسبت به مصرف استامينوفن از خود نشان دهد. اگرچه اين موفقيت هنوز نمى تواند به معنى امكان پرينت كامل يك اندام توسط پرينتر طبيعى تعبير شود، اما به نوبه خود پيشرفت بسيار بزرگى محسوب مى شود.

براى انجام يك پرينت كامل يك اندام نياز به داشتن شبكه خونى بسيار ظريفى است. اين امر مى تواند در اين فرايند همانند سازى، بين پرينتر هاى سه بعدى چالشى جديد ايجاد كند.

اين طور به نظر مى رسد كه تا كنون از بين همه سلول هاى بدن انسان تنها سلول هاى كبد است كه پرينت كردن سه بعدى آن آسان است و در آينده نيز كبد اولين عضوی خواهد بود كه به صورت كامل توسط پرينتر ها توليد مى شود. تنها يك قطعه سالم از كبد يك بيمار حتى با ضخامت چند ميليمتر و يك پرينتر سه بعدى مى تواند كبدى جديد حتى براى چند روز به وى هديه كند. اين در حالى است كه در صورت محقق شدن این موضوع ديگر احتياج به جراحى هاى پيوند عضو وجود ندارد.

اين پروژه در حال بررسى هاى بيشتر است تا محققين بتوانند نتايج دقيق ترى از واكنش آن نسبت به داروهاى مختلف به دست آورند. ضمن اینکه شرکت های دارو سازی می توانند از این کبدهای پرینت شده جهت آزمایش تاثیر و عوارض داروها روی کبد استفاده کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر