ساخت اتاق فاقد نویز توسط IBM برای تحقیقات نانو

ساخت اتاق فاقد نویز توسط IBM برای تحقیقات نانو
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

ساخت اتاق فاقد نویز توسط IBM برای تحقیقات نانو
 
 
عباس‌ واحدی
یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
برای ساکنان شهر زوریخ اکنون دیگر لرزشهای کف اتاق به هنگام عبور ترن مترو از زیر زمین به امری عادی تبدیل شده است. اما برای یک محقق نانوتکنولوژی که سعی می کند ذرات زیراتمی را به دقت مورد بررسی قرار دهد، نویزهای این چنینی می توانند کار را غیر ممکن سازند.
 
و این تنها دلیلی است که IBM به تازگی در مرکز نانوتکنولوژی Binnig and Rohrer خود دست به ساخت یک آزمایشگاه فاقد نویز زده است. آبی بزرگ این آزمایشگاه را چهارشنبه گذشته طی یک تور رسانه ای از مراکز تحقیقاتی اش در زوریخ، رونمایی کرد.
 
این آزمایشگاه به گونه ای ساخته شده که جلوی هرگونه اختلال و مزاحمت در کار میکروسکوپ های فوق العاده دقیق IBM را خواهد گرفت. این اختلالات می توانند شامل لرزشها، صداها، نویزهای رادیویی، میادین مغناطیسی و حتی بادهای شدید باشند. 
 
البته انجام چنین کاری برای آی بی ام ارزان تمام نشده. به گفته محققان آی بی ام، ساخت چنین اتاق هایی تقریبا ۵۰۰۰ دلار به ازای هر متر مربع خرج روی دست آبی بزرگ گذارده است.
 
اگرچه اختلالات انواع مختلفی دارند، اما لرزشها بیشترین تاثیر را بر آزمایشگاه آی بی ام دارند. حتی اگر منبع این لرزش، عبور یک قطار مسافربری زوریخ از فاصله ای به اندازه ۵ زمین فوتبال آنطرف تر باشد. لذا برای اجتناب از تاثیر چنین لرزشهایی روی میکروسکوپ های الکترونی دقیق و غول پیکر، معمولا آنها را روی بلوک های بتنی فشرده شده با هوا نصب می کنند که ۳۰ تا ۷۰ تن وزن دارند.
 

در این آزمایشگاه دمای هوا هم با دقت فراوان کنترل می شود. دمای هر اتاق معمولا روی ۲۰ درجه سانتی گراد ثابت نگه داشته می شود و میزان تغییر آن هیچگاه بیش از ۰.۰۳ درجه نخواهد بود. حرکت هوا هم در این اتاق ها تحت کنترل است و هیچگاه شاهد جریان تند هوا نخواهید بود. و البته برای کنترل حرارت به جای لامپ های حبابی سیم تاب یا فلوئورسنت، تنها از لامپ های LED استفاده می شود.
 
و طبیعی است که مزاحمت های انسانی توسط محققان و کسانی که با میکروسکوپ ها کار می کنند هم کنترل شود. آنها معمولا همیشه در اتاقی جدا از میکروسکوپ مشغول کارند تا گرمای بدن و لرزشهای حاصل از حرکت شان دستگاه ها را تحت تاثیر قرار ندهد. 
 
برای مقابله با نویزهای الکترومغناطیسی هم دیوارهای اتاق های IBM با لایه ای از آلیاژ آهن-نیکل پوشانده شده اند. علاوه بر این با استفاده از سیم پیچ های Helmholtz  به طور فعال جلوی نفوذ هر گونه میدان الکترومغناطیسی مزاحم گرفته می شود.
 
و لذا مطمئن باشید که موبایل شما در این اتاق های فوق پیشرفته آنتن نخواهد داد. البته اگر آنتن بدهند، صدای مکالمه شما (و یا صحبت تان با همکاران) می تواند باعث تولید نویز صوتی شود، لذا دیواره ها از یک لایه ضخیم جاذب صدا پوشانده شده اند تا اکوی صوت را به حداقل برسانند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر