تبرئه بازی های کامپیوتری! خشونت زاییده جار و جنجال رسانه ای، نه خود بازی های خشن؟

تبرئه بازی های کامپیوتری! خشونت زاییده جار و جنجال رسانه ای، نه خود بازی های خشن؟
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

تبرئه بازی های کامپیوتری! خشونت زاییده جار و جنجال رسانه ای، نه خود بازی های خشن

 

 
محمد زرین صدف
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۰
یکی از متهمان همیشگی هر اقدام خشونت باری در جامعه، بازی های رایانه ای هستند. حتما شما هم با این داستان تکراری آشنا هستید: جوانی با سلاح سرد یا گرمش، به عده ای حمله کرده و با خشونت فراوان با آنها درگیر می شود، زمانی که فرد متهم دستگیر شد، پیشینه اش در استفاده از بازی های خشن بررسی می شود، بحث در مورد تاثیر بازی های رایانه ای خشن بالا گرفته و موافقان و مخالفان در برابر هم سنگر می گیرند.
 
تاکنون هیچ مدرک موثق و متقاعد کننده ای در تحقیقات علمی، مبنی بر ترویج خشونت توسط بازی های رایانه ای ارائه نشده، با این وجود، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده که سر و صدایی به پا شده توسط رسانه ها، خود عامل رفتار خشونت آمیز در جامعه است.
 
دکتر ماریو وانس (Mario Vance) پژوهشگر یک بنیاد علمی معتبر، در تحقیقی که هفت سال به طول انجامید، سطوح خشم بیش از هزار داوطلب را مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان این مطالعه کسانی بودند که به طور منظم از بازی های ویدیویی عمدتا خشن استفاده می کردند.
 
نتایج این مطالعه نشان داد که گرایش به رفتارهای ناهنجار و خشونت آمیز درست زمانی افزایش می یابد که رسانه ها خشونت حاکم بر جامعه را با بازی های رایانه ای مرتبط کرده و تصاویر این خشونت ها را نمایش می دهند. به طوری که بیش از ۹۰٪ افراد مورد مطالعه اعلام کردند که درست پس از مشاهده خبری در مورد رابطه بازی های رایانه ای و خشونت، سطوح عصبانیت بیشتری در خود احساس کرده و تمایل بیشتری به ابراز خشونت یافته اند.
 
شاید اصلی ترین توجیه طرفداران نظریه تاثیر بازی های کامپیوتری بر روی رفتار های خشونت آمیز این باشد که عاشقان کشته مرده بازی ها قادر نیستند بین یک بازی و دنیای واقعی تمایز قائل شوند و در نتیجه بازی های خشن به رفتار های خشن در آنها منجر می گردد. اما دکتر ماریو وانس (Mario Vance) نظر دیگری دارد. او معتقد است فردی که با عقل سلیم خود یک کنسول بازی مدرن خریده و آن را راه می اندازد، به طور حتم قادر به تشخیص دنیای کارتونی بازی ها از واقعیت نیز هست.
 
او تاکید می کند که بازی های رایانه ای به خودی خود نمی توانند خشونت را در جامعه ترویج دهند و هیچ شاهد علمی بر این مدعا وجود ندارد، و یا حداقل نمی بایست انگشت اتهام را از همان ابتدای وقوع جرم یا خشونت به سمت آنها نشانه رفت.
 
شاید اکنون زمان آن فرا رسیده باشد که رسانه ها، از به تصویر کشیدن رفتار های ناهنجار و مرتبط دانستن آن ها با بازی ها و فیلم های خشن دست بر دارند، زیرا با این کار نه تنها کمکی به کاهش میزان ناهنجاری های اجتماعی نمی کند، بلکه با تاثیر بر روی ذهن طرفداران این گونه بازی ها، نا خواسته آن ها را به سمت رفتار های خشونت آمیز سوق می دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر