نگاهی به چیپ های A7 و M7 اپل؛ دو بال پرواز آیفون 5S

نگاهی به چیپ های A7 و M7 اپل؛ دو بال پرواز آیفون 5S
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

نگاهی به چیپ های A7 و M7 اپل؛ دو بال پرواز آیفون 5S
 
نیما دادگستر
چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۱
اپل به آیفون 5S یک لقب جسورانه داده: آینده گرا ترین آیفون تا به امروز. این محصول در ابعادی مشابه نسل قبل معرفی شده و حتی وزن آن هم تغییری نداشته؛ ۱۲۳.۸ در ۵۸.۶ در ۷.۶ میلیمتر، و ۱۱۲ گرم. ما حسابی به ظواهر دو آیفون جدید اپل پرداخته ایم و حالا وقت آن رسیده تا به درون پرچمدار جدید سرک بکشیم.
 
در قلب آیفون 5S شما دو چیپ جدید خواهید یافت که یکی از دیگری آشناتر است. اولی چیپ مجتمع پردازشی با نام A7 و دومی چیپ کمک پردازشی M7 است که در واقع پردازنده حرکتی دستگاه به شمار می رود.
 
چیپ A7
A7 اولین چیپ موبایل ۶۴ بیتی بر مبنای معماری ARM است که عرضه می شود و مهندسان اپل آن را به طور اختصاصی برای آیفون 5S طراحی کرده اند. بیش از ۱ میلیارد ترانزیستور در مساحت ۱۰۲ میلیمتر مربع قرار گرفته اند تا چیپ علاوه بر پشتیبانی از اپلیکیشن های ۳۲ بیتی، دست توسعه دهندگان برای بهره گیری از سرعت فوق العاده معماری ۶۴ بیتی جدید را نیز باز بگذارد.
 
سرعت هسته های پردازشی و گرافیکی نسبت به چیپ A6 پارسال، دو برابر افزایش یافته و پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 نیز به گرافیک اضافه شده تا بهترین و پیچیده ترین افکت ها که تاکنون اپل تنها روی مک ارائه می کرد، برای آیفون 5S میسر شود و بافت ها و طرح های سنگین -و حتی انعکاس نور روی آب- را با دقت شبیه سازی نماید. همچنین iOS 7 نیز برای بهره گیری از قدرت A7 به طور کامل بهینه شده.
 
اما برسیم به چیپ دوم؛ M7 یک چیپ کمک پردازشی است، چیپی کاملا جدید برای سطحی کاملا متفاوت از بهینه بودن. M7 را این طور در نظر بگیرید: وزیر نیروی جناب A7.
 

چیپ M7

این چیپ کمکی طراحی شده تا به طور خاص، خود را وقف اندازه گیری داده های حرکتی به دست آمده از شتابسنج، ژیروسکوپ و قطب نما کند. وظایفی که در حالت عادی باید A7 آنها را انجام می داد ولی حالا M7 خیلی بهینه تر از پس شان بر می آید و شیره عمر باتری را کمتر می مکد.
 
حالا اپلیکیشن های مربوط به فعالیت های فیزیکی می توانند به داده های محاسبه شده توسط M7 دست یابند و در عین حال مصرف باتری کمتری هم داشته باشند.
 
فراتر اینکه M7 حتی می داند شما چه موقع مشغول دویدن، راه رفتن، یا ماشین سواری هستید، و از این اطلاعات در جهت بهینه سازی مصرف انرژی دستگاه کمک می گیرد. برای مثال تصویر کنید که اپلیکیشن Maps باز است. حال وقتی که خودرو را پارک می کنید تا پیاده به راه تان ادامه دهید، M7 متوجه می شود و بی درنگ راهبری turn-by-turn اپلیکیشن نقشه را از وضعیت سواره به پیاده تغییر می دهد.
 
یا وقتی با سرعت در خودرو خود مشغول حرکت هستید M7 با علم به این موضوع مانع از آن می شود که وای-فای برای اتصال به شبکه به تقلا بیفتد؛ یا وقتی که برای یک مدت تلفن ساکن باشد، مثلا وقتی خواب هستید، M7 از پینگ مدام شبکه برای دسترسی اینترنت می کاهد تا به هنگام بیدار شدن با باتری خالی مواجه نشوید.
 
بنابراین A7 و M7 دو بال پرواز آیفون 5S هستند که یکی قدرتمند است و دیگری بهینه.
 
علاوه بر اپلیکیشن های بومی ساخت اپل، توسعه دهندگان نیز با دسترسی به API های جدید CoreMotion می توانند اپ هایی بهینه تر و هوشمندتر خلق کنند که تجربه ای فراتر از سایر موبایل های موجود در بازار رقم خواهند زد.
 
اما نوآوری های درون آیفون 5S به اینجا ختم نمی شود. در مطالب بعدی به سنسور اثرانگشت و دوربین دستگاه نیز خواهیم پرداخت. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر