ماهواره جدید ناسا بر فراز مریخ از راز ناپدید شدن آب های این سیاره پرده بر می دارد

ماهواره جدید ناسا بر فراز مریخ از راز ناپدید شدن آب های این سیاره پرده بر می دارد
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
مانی قاسمی
جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
دانشمندان به لطف تحقیقاتی که در سالیان گذشته بر روی سیاره مریخ داشته اند، اکنون می دانند که مریخ نیز روزگاری دارای جوی شبیه به زمین بوده است. اتمسفری با تراکم کافی که اجازه می داده تا آب در این سیاره جریان داشته باشد. وجود آب در مریخ با یافتن رودخانه های خشک شده و مواد معدنی که تنها در آب شکل می گیرند قطعی است، اما سؤال اصلی اینجاست که این سیاره چگونه آب خود را از دست داده است؟
 
دانشمندان با اتکا به تحقیقات خود دریافته اند که مریخ به مرور ۹۹ درصد از اتمسفر خود را در اثر سرد شدن هسته این سیاره، از دست داده است. این موضوع باعث حذف جاذبه در مریخ شده؛ و بدون جاذبه اتمسفر این سیاره به مرور توسط بادهای خورشیدی، دور شده است.
 
این اکتشافات باعث شده تا ناسا جدیدترین عملیات خود در مریخ را سازمان دهی کند. MAVEN نام جدید ترین ماهواره ناسا است که قرار است طی ماموریت خود اتمسفر بالای مریخ را مورد بررسی قرار دهد و متوجه شود که فعالیت های خورشیدی کنونی، چگونه بر روی آن تاثیر می گذارند. آقای برِین، یکی از سرمایه گذاران این پروژه، ماموریت آن را به زبان خیلی ساده برای ما توضیح می دهد: «سیاره مریخ را به عنوان یک کاسه آب در نظر بگیرید. زمانی اجاق زیر این کاسه روشن بوده و آب مشغول به جوش آمدن. اکنون اجاق خاموش شده و آب دیگر نمی جوشد، اما هنوز بخار از آن بلند میشود. ما سوار بر فضاپیمای خود می شویم و به داخل بخار پرواز می کنیم تا از آن نمونه برداریم کنیم. و سرانجام از طریق این داده ها می توانیم در مورد آب، قبل از به جوش آمدن و بخار شدنش، اطلاعات کسب کنیم. »
 
نام MAVEN در واقع خلاصه عبارت Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN است. این ماهواره 11.4 متر طول دارد و وزن آن حدود 2540 کیلوگرم برآورد می شود. بر روی این ماهواره پنل های خورشیدی قرار داده شده که می تواند ۱۱۳۵ وات نیرو را برای آن تامین نماید.
 
این ماهواره در بازه ای ۲۰ روزه در آبان ماه به هوا پرتاب می شود و ۱۰ ماه طول می کشد تا به مدار دور مریخ برسد؛ پس از آن نیز ۵ هفته زمان نیاز دارد تا تجهیزات خود را برای انجام ماموریتش آماده کند. پس راه اندازی کامل، MAVEN هشت سنسور خود از جمله جاذبه سنج، طیف سنج فرابنفش، تحلیلگر باد های خورشیدی و... را به کار می اندازد تا اطلاعات لازم را بدست آورد و آن ها را دو بار در هفته برای مرکز کنترل ناسا ارسال کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 8 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر