آیپد مینی ۲ برای رقابت با نکسوس 7 (2013) چطور باید باشد؟

آیپد مینی ۲ برای رقابت با نکسوس 7 (2013) چطور باید باشد؟
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
اپل هنوز بادبان های نو نبسته و آیپدهای جدید خود را به دریای پر تلاطم بازار امسال نینداخته ولی به زودی وضع تغییر خواهد کرد. همان طور که می دانید هر ساله در همین ایام عده زیادی در انتظار محصولات جدید این شرکت هستند٬ و امسال زمان معرفی آیپدها هم به ماه های میانی منتقل شده.
 
اما در بازار تبلت ها علاقه کاربران به مدل های ۷-۸ اینچی باعث شده رقابتی جذاب شکل بگیرد که نکسوس ۷ جدید هم آن را به سطحی تازه برده. در اصل می شود گفت همان طور که آیپد در محله ۹.۷ اینچی ها معیاری برای سنجش محبوبیت به شمار می رود٬ نکسوس ۷ نیز در محله ۷ اینچی ها چنین جایگاهی دارد.
 
اما آیپد مینی چه چیزهایی می تواند از رقیب تند و تیز خودش بیاموزد؟ و چیزهای خوبی دارد که باید آنها را حفظ کند؟ و آیا دلیلی برای ترسیدن از رقیب خود دارد؟
 
در ادامه مطلب با مملی همراه باشید تا آیپد مینی و رقیبش را به پرسش بکشیم.
 
 

کاهش قیمت٬ به خصوص بابت حافظه اضافه

ارزان ترین آیپد مینی قیمتی برابر با ۳۲۹ دلار دارد. اما نکسوس ۷ جدید از ۲۲۹ دلار شروع می شود. این ۱۰۰ دلار از آنجایی که نزدیک یک سوم قیمت دستگاه است٬ اهمیت زیادی دارد و در تصمیم گیری مشتریان موثر است.
 
مورد بعدی مربوط به افزایش قیمت به بهانه حافظه بالاتر است. باید ۱۰۰ دلار اضافه برای مدل ۳۲ گیگابایتی آیپد مینی بپردازید٬ در حالی که نکسوس ۷ با حافظه ۳۲ گیگابایتی فقط ۴۰ دلار اضافه تر از مدل ۱۶ گیگ از جیب تان بر می دارد.
 
کسی از دیدن آیپد مینی های ارزان تر از ۳۲۹ دلار ناراحت نخواهد شد. حتی شایعاتی از عرضه مدل ارزان تر آن با بدنه ای از جنس پلاستیک (مشابه آیفون ارزان قیمت) به گوش می رسد. اما گله بزرگ تر را باید متوجه آن ۱۰۰ دلار اضافه ای کرد که اپل بابت حافظه بیشتر می گیرد. در سال ۲۰۱۳ دیگر ۱۶ گیگابایت ۱۰۰ دلار نمی ارزد. حتی حافظه از نوع اپلی اش.
 

رتینا ولی نه به بهای کاهش عمر باتری

نمایشگر نکسوس ۷ جدید واقعا تحسین ها را بر انگیخته و قطعا افراد کتابخوان را مشتاق خود خواهد کرد. آیپد مینی هم بی شک نیازمند نمایشگر رتینا است٬ و هر چه زودتر بهتر.
 
اما باید گفت اگر قرار است رتینا به معنی کاهش عمر باتری باشد٬ بسیاری افراد عطای آن را به لقای اش می بخشند و این قربانی پذیرفته نخواهد شد. تنها چیزی که فدا کردنش پذیرفتنی است ضخامت و تا حدی وزن است. مورد مشابه این وضعیت را در جایگزینی آیپد نسل دو با سه می توان یافت، جایی که رتینا شدن به قیمت افزایش وزن و ضخامت تمام شد ولی همه مشتاق خرید محصول جدید بودند٬ چون عمر باتری فدا نشده بود.
 
بنابراین اگر اپل نتواند در همین ابعاد فعلی یک آیپد مینی رتینا بسازد٬ ایرادی ندارد که کمی وزن و ضخامت را بالا ببرد و در عوض عمر باتری ۱۰ ساعتی را حفظ کند. به خصوص که همین طوری هم آیپد مینی با وزنی تقریبا مشابه، تبلتی با نمایشگر بزرگتر از نکسوس ۷ است و کمتر کسی این افزیش ها را ضعف تلقی خواهد کرد.
 
کاری که پیکسل های اضافه می کنند٬ واقعی تر کردن حروف و عکس ها است و لزوما محتوای جدیدی اضافه یا انقلابی بر پا نمی شود. پس اپل می تواند رتینا را به کالبد آیپد مینی بیاورد٬ به شرط اینکه عمر باتری را کم نکند!
 

نمایشگر بزرگتر٬ نقطه قوت

یک ویدیوی HD را بر روی آیپد مینی و نکسوس ۷ اجرا کنید. اندازه تصویر موثری که در حالت letterbox مشاهده می کنید٬ برای هر دو یکسان است٬ فقط در آیپد مینی٬ بالا و پایین آن را نوارهای مشکی نسبتا بزرگی پوشانده.

نسبت طول به عرض رایج تر برای نکسوس ۷ دستاورد خوبی است که در ضمن باعث می شود بهتر بتوانید آن را یک دستی نگه دارید. اما آیپد مینی نمایشگری عریض تر دارد که منفعت های زیادی در سایر زمینه ها از جمله وبگردی و مطالعه با خود به ارمغان می آورد. البته ۳۵ درصد مساحت بیشتر نمایشگر آیپد مینی نسبت به رقیب٬ با تراکم پیکسل پایین تری همراه است. با این حال این نمایشگر برای بسیاری کارها بهتر است و با رتینا شدن، بهتر هم می شود.

نکسوس ۷ بهتر در یک دست جا می شود ولی آنقدرها هم کوچکتر از آیپد مینی نیست و برای بسیاری دست ها٬ عرض دو دستگاه فرق خاصی با هم ندارد. البته هر دو رقیب موقع فرو رفتن در جیب٬ مضحک به نظر می رسند (کابوی تبلت ات را بکِش!)

حساب کاربری مخصوص بچه ها و حساب های چندگانه

این امکانات در اندروید ۴.۳ معرفی شده و نکسوس ۷ جدید آنها را دارد ولی بدون شک آیپدها هنوز در فراغ چنین ویژگی هایی به سر می برند. به خصوص که نرخ به اشتراک گذاشتن آیپد از سایر تبلت ها و حتی آیفون و تلفن های دیگر بسیار بیشتر است. بنابراین باید دید که آیا در نسخه نهایی iOS 7 چنین امکانی معرفی می شود یا خیر. اگر بشود یک برد خوب است.
 

در نرم افزار٬ جلوتر از بقیه باقی بمان

گوگل پلی رشد خیره کننده ای داشته و اپ های مختص تبلت زیادی در آن پیدا می شود ولی هنوز اوضاع به خوبی اپ های آیپد در اپ استور نیست٬ به خصوص برای بازی خورها.
 
در حالی که آیپد از این نظر همچنان پیشتاز است باید گفت پشتیبانی گرافیکی بهتر اندروید ۴.۳ نسبت به نسخه های قبلی اندروید می تواند در ماه ها و سال های آینده باعث بهبود جایگاه تبلت های اندرویدی شود. بنابراین اپل نباید راحت سر جای اش بنشیند.
 

راهی برای متمایز شدن بیاب٬ و تهاجمی شو

اپل با تهاجم همه جانبه اکوسیستم اندروید روبرو شده و شما حتی با ۹۹ دلار هم می توانید یک تبلت پیدا کنید -لااقل در بازارهای جهانی، نه در بازارهای محلی با دلال های ...
 
غیر از ابعاد و مساحت بزرگتر برای نمایشگر و اکوسیستم اپلیکیشن های بهتر از اندروید٬ باید اذعان کرد که آیپد مینی از تعقیب کننده های سابق برند آیپد جلو نیست و بعضی رقبا حتی آینه سمت راننده را هم زده و رفته اند. لااقل رقیب مستقیم که نکسوس ۷ جدید باشد٬ چنین کرده.
 
نکته دیگر این است که تبلت ها دارند به دستگاه های عام زندگی بشر تبدیل می شوند. در نتیجه آیپد مینی هم برای رقابت یا باید خیلی مقرون به صرفه شود یا ویژگی خارق العاده ای از آستین بیرون آورد. شاید راه حل در پایین آوردن قیمت مدل فعلی و عرضه نسخه رتینا در کنار آن باشد تا سهم اپل از بازار بیشتر گردد.
 
نکسوس ۷ رقیب ترسناکی است که باید زودتر برای آن هماوردی ارائه شود. جالب اینجا است که اگر نسخه رتینای آیپد مینی عرضه شود٬ تراکم پیکسل آن فقط ۱ واحد بیشتر از تراکم پیکسل نکسوس ۷ جدید خواهد شد. (۳۲۳ < ۳۲۴) پس شاید برای اپل٬ زودتر واقعا بهتر باشد، حتی به اندازه یک پیکسل.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر