وقتی اینتل در سراشیبی قرار می گیرد

وقتی اینتل در سراشیبی قرار می گیرد
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

وقتی اینتل در سراشیبی قرار می گیرد
 
نیما دادگستر
یکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
شاید باید گفت به دوران پس از اینتل خوش آمدید.
 
بزرگترین تولیدکننده چیپ دنیا٬ که در کشتی طوفان زده PC گیر کرده و با وجود چند سال تلاش برای قراردادن چیپ های پردازشی اش در دل تلفن های هوشمند و تبلت ها هنوز دستاورد خاصی نداشته٬ از نظر کسب درآمد هم ناتوان از هر گونه پیشرفت واقعی است.
 
حتی استفاده از چیپ تولیدی اینتل در گلکسی تب ۳ - ۱۰.۱ هم کمکی به شکل گرفتن یک روند خوب برای چیپ ساز معروف نکرده. این روزها با اعلام نتایج مالی فصل گذشته اینتل٬ مشخص شده که درآمد و سود شرکت به ترتیب به میزان ۵٪ و ۲۹٪ نزول داشته اند و به ۱۲.۸ و ۲ میلیارد دلار رسیده اند.
 
کاهش درآمدها در مقایسه با خبرهای بعدی موضوع مهمی نیست.
 

یک کشتی برای ترک کردن

مدیر عامل اینتل آقای برایان کرازانیچ اعتراف می کند که اینتل در عکس العمل نشان دادن به تغییر گرایش مردم از پی سی به پست بی سی کند عمل کرده٬ و در آن سو مدیر ارشد مالی اینتل٬ استیسی اسمیت٬ حالا انتظار دارد که تقاضای امسال در بازار PC حتی از پیش بینی های یک ماه قبل هم بدتر باشد.
 
گارتنر پیش بینی کرده که فروش PC نسبت به سال ۲۰۱۲ تا ۱۱٪ کاهش یابد و همزمان فروش تلفن همراه ۴٪ و تبلت ۶۸٪ افزایش پیدا کند.
 
گارتنر برای سال ۲۰۱۳ پیش بینی فروش ۳۰۵ میلیون کامپیوتر شخصی را دارد که در سال ۲۰۱۲ معادل ۳۴۱ میلیون بود. فروش تبلت ها هم از ۱۲۰ میلیون در سال ۲۰۱۲ به ۲۰۲ میلیون در سال ۲۰۱۳ می رسد که در صورت تحقق رشدی فوق العاده است. یافتن جایگاهی در خور توجه برای اینتل در بازار موبایل و تبلت٬ لااقل امسال که کار سختی است.
 

گرویدن به ARM تنها راه نجات اینتل

شاید فکر کنید که "نه هرگز چنین نخواهد شد" ولی چرخش اینتل به سمت ARM آنقدرها هم که تصور می کنید سخت نخواهد بود. تنها کافی است اینتل تمایل خود به دریافت لیسانس از رقیب خود را روی میز بگذارد و رقابت با کوالکام٬ انویدیا و سایر شرکت های کوچکتر را شروع کند. کاری که مدیر عامل اسبق اینتل٬ پاول اوتلینی از انجامش سر باز زد٬ ولی حالا از آن پشیمان است.
 
حتما مصاحبه آتلانتیک با اوتلینی در مورد ماجرای تامین چیپ برای آیفون را به خاطر دارید. گویا حالا انتخابی تقریبا مشابه در مقابل آقای کرازانیچ قرار گرفته.
 
شرکت ها تمایلی به استفاده از چیپ های Atom اینتل در محصولات خود نشان نمی دهند. شاید برخی توجه نشان دهند ولی مهم ها نه.  در اصل دو شرکتی که ۱۰۰ درصد از سود بازار موبایل را به خود اختصاص داده اند و در بازار تبلت ها هم حضور چشمگیری دارند٬ یعنی اپل و سامسونگ٬ کاملا به ARM تکیه دارند و حتی چیپ های اختصاصی برای خود طراحی می کنند.

بنابراین٬ باید دوباره این سوال را پرسید:  آیا شرکتی که "آینده" را ساخت، می تواند (یا می خواهد) از "آن" جان سالم به در ببرد؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 30 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر