125 حقیقت شگفت انگیز در مورد فضا - قسمت چهارم

125 حقیقت شگفت انگیز در مورد فضا - قسمت چهارم
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

اگر چه جهانی كه ما در آن زندگی می كنیم آكنده از رازهای شگفت انگیز است، اما همه این رازها دیگر سر به مهر نیستند. چرا كه بشر با كنكاش و جستجو به حقیقت بسیاری از آنان پی برده است.
 
در این مجموعه پنج قسمتی ما سعی خواهیم كرد ۱۲۵ مورد از واقعیت‌های مربوط به سیارات، ستارگان، فضا و فضانوردی را به شكلی مصور و مستند برای شما ارائه كنیم.
 
در بخش اول و دوم و سوم این مجموعه ۷۵ مورد از این حقایق شگفت انگیز را بر شمردیم. حال نوبت به لیست ۲۵ تایی چهارم است.
 
پس در ادامه مطلب با مملی همراه باشید.
 
 
۷۶- شراره‌های خورشیدی به دماهایی تا ۱۰ میلیون درجه سانتیگراد می رسند و انرژی آنها از یك میلیون بمب اتم ساخته دست بشر نیز بیشتر است.

شراره‌ خورشیدی با اندازه‌ای فوق‌العاده بزرگ (هزاران برابر زمین)

 
۷۷- ستارگان دو‌تایی به دو ستاره گفته می شود كه در دام گرانش یكدیگر افتاده‌اند. عمر این دو ستاره در رقص حول یكدیگر می گذرد.

سیستم ستارگان دوتایی

 
۷۸- ادموند هالی پیش‌بینی كرد دنباله‌داری كه وی كشف كرده، در سال ۱۷۵۸ باز خواهد گشت. این اتفاق در همین سال و ۱۶ سال پس از مرگ این دانشمند به وقوع پیوست. این اولین بار بود كه زمان بازگشت یك دنباله‌دار پیش‌بینی می شد. به احترام وی دنباله‌داری كه او كشف كرده بود، دنباله‌دار هالی نامگذاری شد.

عكسی واقعی از دنباله‌دار هالی

 
۷۹- سرس بزرگترین سیارك در منظومه شمسی است كه قطری در حدود ۹۴۰ كیلومتر دارد و وزن آن دو میلیونیم وزن زمین است.
 
۸۰- عمر خورشید در حدود پنج میلیارد سال است و در حال حاضر در میانه عمر خود قرار دارد. این ستاره كه در رده ستارگانی با اندازه متوسط قرار می گیرد، احتمالا ۱۰ میلیارد سال عمر خواهد كرد.
 
۸۱- سطح تریتون ، ماه نپتون ، سردترین سطح یك جسم سماوی در منظومه شمسی است. دمای سطح این قمر ۲۳۶- سانتیگراد است.
 
۸۲- PSR J1719-1438 b نام سیاره‌ای است كه به احتمال بسیار زیاد از كربن فشرده (الماس) تشكیل شده است.
 
۸۳- كاوشگرهای پایونیر ۱۰ و پایونیر ۱۱ شامل پلاك‌های متالی است كه حاوی پیام‌هایی از وجود ما برای بیگانگان فضایی است.

طرحی از كاوشگر پایونیر (پیشگام) ۱۱ همراه با اطلاعات مربوط به اجزا مختلف آن

 
۸۴- در سال ۱۹۰۵، انیشتن با تئوری نسبیت خاص خود نشان داد كه همه اندازه‌گیری ها، حتی اندازه‌گیری مكان و زمان نسبی است. به عبارت دیگر، اندازه‌گیری زمان و سرعت به محل ناظر بستگی دارد.
 
۸۵- در فضای بین ستاره‌ای بزرگترین منبع بخار آب وجود دارد. حجم آب این مجموعه ۱۰۰هزار برابر خورشید و مقدار آب آن به اندازه ۱۴۰ تریلیون برابر آب تمامی اقیانوس‌های روی زمین است.
 
۸۶- اولین تلسكوپ فضایی به نام كوپرنیك در سال ۱۹۷۲ آغاز به كار كرد.
 
۸۷- فضانوردان پیاده‌روی فضایی را در زمین با غواصی در استخر تمرین می كنند.

تمرین تعمیر ایستگاه فضایی در استخرهای ویژه

 
۸۸- بی وزنی سبب می شود كه قد فضانوردان در ماموریت‌های طولانی تا چند سانتی متر رشد نماید.
 
۸۹- اولین موجودی كه به فضا فرستاده شد، سگی به نام لایكا بود كه در سال ۱۹۵۷ و در فضاپیمای اسپوتنیك ۲ به فضا اعزام شد. متاسفانه مرگ وی هنگامی رخ داد كه ذخیره اكسیژن فضاپیما به اتمام رسید.

لایكا، اولین سگ فضانورد

 
۹۰- اولین فضاپیمای سرنشین‌دار به نام وستوك ۱ در آوریل ۱۹۶۱  توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا فرستاده شد كه حامل یوری گاگارین ، اولین كیهان‌نوردی بود كه توانست در مدار زمین گردش كند.

وستوك ۱، اولین فضاپیمای سرنشین‌داری كه موفق شد در مدار زمین قرار گیرد

 
۹۱- دمای قلب ستارگانی مانند خورشید، به ۱۶ میلیون درجه سانتیگراد می رسد. حتی دانه ماسه‌ای به این دما می تواند انسانی را در فاصله ۱۵۰ كیلومتری به كشتن دهد.
 
۹۲- ستارگان به این دلیل چشمك می زنند كه ما آنها را خلال لایه ضخیمی از اتمسفر مشاهده می كنیم.
 
۹۳- وزن خورشید معادل ۲۰۰۰ تریلیون تریلیون تن و ۳۰۰۰۰۰ برابر وزن زمین است. این در حالی است كه كل خورشید از هیدروژن و هلیوم تشكیل شده كه سبك‌ترین گازها در جهان هستند.
 
۹۴- گرم شدن خورشید به این علت است كه فشار هسته خورشید آنقدر زیاد است كه هسته اتم‌های هیدروژن با یكدیگر همجوشی هسته‌ای نموده و هلیوم را بوجود می آورند. این واكنش مانند یك بمب هیدروژنی بسیار قوی عمل كرده و مقادیر بسیار زیادی گرما تولید می كند.
 
۹۵- همجوشی هسته‌ای در مركز خورشید در هر ثانیه میلیاردها فوتون نوری ایجاد می كند اما رسیدن این فوتون‌ها به سطح خورشید بیش از ۱۰ میلیون سال طول می كشد.
 
۹۶- بمب اتمی هیروشیما ۸۴ تریلیون ژول انرژی آزاد كرد. انرژی آزاده شده در یك ابرنواختر ۱۲۵۰۰۰۰ تریلیون تریلیون بار بیشتر از مقدار انرژی بمب اتمی هیروشیما است.
 
۹۷- رعد و برق فقط در زمین اتفاق نمی افتد. دانشمندان این پدیده را در مریخ و در زحل نیز مشاهده نموده‌اند. اما قوی ترین آذرخشها در فضای بین‌ستاره‌ای رخ می دهد كه قدرت آن یك تریلیون برابر آذرخشها در روی زمین است. این آذرخش می تواند ذرات باردار را تا فاصله ۱۵۰۰۰۰ سال نوری به اطراف پرتاب نماید.

مهم‌ترین منبع انرژی برای كهكشان 3سی 303 (نقطه قرمز در وسط تصویر) جریان اگزا امپی آن است (اگزا: 10 به توان 18)

 
۹۸- ستاره WISE 1828+2650 سردترین ستاره كشف‌ شده است. دمای سطح این ستاره در حدود ۲۷ درجه سانتی گراد است.
 
۹۹- جاذبه ماه ۱۷ درصد گرانش زمین است، به همین علت فضانوردان در لباس‌های فضایی می توانند تا ۴ متر به بالا بپرند.
 
۱۰۰- ماه به جز زمین تنها كره‌ای است كه انسان پای خود را بر روی آن قرار داده است. به دلیل نبودن هرگونه اتمسفر در سطح ماه و در نتیجه عدم وجود باد و باران، جای پای فضانوردان آپولو از سال ۱۹۶۹ تاكنون به صورت كامل در ماه حفظ شده است.

اولین جای پای انسان در ماه

 
آیا شما می توانید این لیست را افزایش دهید و حقایقی را كه می دانید با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؟
 
(چنانكه دیدید بسیاری از اصطلاحات تخصصی به صفحات ویكیپدیای فارسی ارجاع داده شده است تا همه علاقمندان بتوانند ضمن مراجعه، اطلاعات خود را افزایش دهند. لذا از تمامی اشخاصی كه در تهیه این صفحات زحمت كشیدند، صمیمانه قدردانی ‌می شود)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 29 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر