125 حقیقت شگفت انگیز در مورد فضا - قسمت سوم

125 حقیقت شگفت انگیز در مورد فضا - قسمت سوم
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
اگر چه جهانی كه ما در آن زندگی می كنیم آكنده از رازهای شگفت انگیز است، اما همه این رازها دیگر سر به مهر نیستند. چرا كه بشر با كنكاش و جستجو به حقیقت بسیاری از آنان پی برده است.
 
در این مجموعه پنج قسمتی ما سعی خواهیم كرد ۱۲۵ مورد از واقعیت‌های مربوط به سیارات، ستارگان، فضا و فضانوردی را به شكلی مصور و مستند برای شما ارائه كنیم.
 
در بخش اول  و دوم این مجموعه ۵۰ مورد از این حقایق شگفت انگیز را بر شمردیم. حال نوبت به لیست ۲۵ تایی سوم است.
 
پس در ادامه مطلب با مملی همراه باشید.
 

۵۱- علت وجود میدان مغناطیسی در مجاورت سیاره‌ها، هسته آهنی مذاب این سیارات است كه با گردش سیاره، این هسته نیز می چرخد و جریان مغناطیسی ایجاد می كند.
 
۵۲- اتمسفر زمین تنها اتمسفر شناخته‌شده‌ای است كه انسان در آن قادر به تنفس است.
 
۵۳- اتمسفر زمین از گازهایی تشكیل شده است كه از دهانه آتشفشان‌ها خارج شده‌اند. بنابراین آتشفشان‌ها به یك معنی، یكی از بازیگران اصلی وجود حیات در سطح زمین هستند.
 
۵۴- سطح سیاره مشتری به گونه‌ای نیست كه فضا‌پیما در آن فرود بیاید. علت این مسئله در آن است كه قسمت عمده این سیاره از گاز هلیوم و هیدروژن تشكیل شده است. گرانش عظیم سیاره سبب مایع شدن هیدروژن می شود.
 
۵۵- زمان لازم برای گردش مشتری به دور خود نزدیك به ۱۰ ساعت است. این بدان معنی است كه مشتری با سرعت ۵۰ هزار كیلومتر در ساعت در حال گردش به دور خود است.
 
۵۶- اولین كاوشگر فضایی موفق به نام مارینر 2 در سال ۱۹۶۲ از مجاورت اورانوس عبور كرد.
 
۵۷- وویجر ۲ تا‌كنون بیش از ۶ میلیارد كیلومتر را پیموده است و پس از عبور از مجاورت نپتون در سال ۱۹۸۹ در حال خروج از منظومه شمسی است. وویجر 2 ارسال داده به سطح زمین را تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد.

وویجر ۲، كاوشگری كه در حال خروج از منظومه شمسی است

 
۵۸- برای كاهش سوخت لازم در ماموریت‌های كاوش فضایی، كاوشگرها از گرانش سیاراتی كه در حال عبور از مجاورت آن‌ها هستند، به شكل منجنیق استفاده می كنند.
 
۵۹- قانون هابل نشان می دهد جهان در حال انبساط است و به احتمال زیاد در گذشته باید بسیار كوچك‌تر بوده باشد. این قانون ایده اولیه نظریه مه‌بانگ (یا همان بیگ‌بنگ) بوده است.
 
۶۰- نظریه غالب برای توجیه انقراض دسته جمعی دیناسورها، برخورد شهاب‌سنگ با سطح زمین و در نتیجه كاهش دمای سیاره به میزان قابل توجه است.
 
۶۱- ستاره‌شناسان در ابتدا گمان می كردند پالس‌های منظمی كه از فضاهای دوردست می آید، سیگنال‌هایی از بیگانگان فضایی است. به همین دلیل به شوخی به تپ‌اخترها ، مردان سبز كوچولو (فضایی) می گفتند.
 
۶۲- تپ‌اخترها احتمالا در نتیجه انفجار ابرنواختر به وجود آمده‌اند. به همین دلیل اكثر آنان در صفحه تخت كهكشان راه شیری قرار دارند، جایی كه ابرنواختر پدید می آید.

تصویری از یك ابرنواختر، انفجار عظیم ستارگان

 
۶۳- تا به حال سه قمر كشف شده كه خود دارای قمر هستند؛ تیتان كه ماه زحل است، آیو  كه ماه مشتری است و تریتون كه ماه نپتون است.

تصویری از تریتون، قمر نپتون

 
۶۴- بزرگترین قمر شناخته شده در منظومه شمسی، گانیمد قمر سیاره مشتری است.

تصویر گانیمد، قمری كه ۸ درصد از عطارد بزرگتر است

 
۶۵- زحل جامد نیست و تقریبن از گاز و هیدروژن مایع تشكیل شده است. تنها در هسته كوچك این سیاره ممكن است سنگ و یا مواد جامد یافت شود.
 
۶۶- بادهایی ده‌ها برابر قوی تر از طوفان‌های زمینی در مدار استوایی زحل در حال وزیدن هستند كه سرعت آن‌ها به بیش از ۱۱۰۰ كیلومتر بر ساعت می رسد. نكته جالب این است كه بادها حتی برای یك ثانیه هم توقف نمی كنند.

سیاره زحل، ششم سیاره از لحاظ فاصله از خورشید

 
۶۷- اولین ایستگاه فضایی به نام سالیوت كه در آوریل ۱۹۷۱ آغاز به كار كرد، متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود. مدار پایین این ایستگاه فضایی به این معنی بود كه این ایستگاه تنها می توانست پنج ماه در مدار باقی بماند.
 
۶۸- در آوریل سال ۲۰۰۱، دنیس تیتو عنوان اولین توریست فضایی را به خود اختصاص داد. او با فضاپیمای سایوز روسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر كرد.

مهندس آمریكایی، دنیس تیتو، پس از بازگشت از فضا

 
۶۹- نظریه نسبیت عام انیشتن نشان می دهد گرانش نه تنها سبب كشش ماده می شود، بلكه فضا و حتی زمان نیز تحت تاثیر گرانش خم شده و دچار انحنا می شوند.
 
۷۰- از آنجایی كه ستاره دنب ۲۶۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، نوری كه ما می بینیم قبل از دوره هخامنشیان از آن ستاره ساطع شده است.
 
۷۱- با تلسكوپ‌های قوی، ستاره‌شناسان قادرند كهكشان‌هایی تا ۲ میلیارد سال نوری دورتر از زمین را رصد كنند. این بدان معنی است كه نور این ستارگان همزمان با پیدایش اولین گونه‌های باكتری از آن ستارگان به سمت زمین حركت نموده است.
 
۷۲- ناهید كند‌ترین سیاره در گردش به دور خود در منظومه شمسی است. یك شبانه‌روز ناهیدی در حدود ۲۴۳ شبانه‌روزی زمینی به طول می انجامد.
 
۷۳- ستارگان نوترونی سریعترین اجسام در حال چرخش به دور خود هستند که تا کنون در عالم هستی شناخته شده اند. برخی از این ستارگان در هر یك ثانیه بیش از ۵۰۰ بار به دور خود می گردند.
 
۷۴- هر فصل در اورانوس در حدود ۲۱ سال به طول می انجامد. در تابستان آن در طول یك فصل ۲۱ ساله، خورشید غروب نمی كند و در زمستان آن نیز، ۲۱ سال تاریكی است و خورشید طلوع نمی كند.
 
۷۵- میراندا ، ماه اورانوس، عجیب‌ترین ماه شناخته شده است. به نظر می رسد كه این ماه در زمان‌های گذشته منفجر شده و سپس تكه‌های آن مجددا با یكدیگر تركیب شده‌اند.

میراندا، ماه شق‌القمر كرده اورانوس

 
آیا شما می توانید این لیست را افزایش دهید و حقایقی را كه می دانید با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؟
 
(چنانكه دیدید بسیاری از اصطلاحات تخصصی به صفحات ویكیپدیای فارسی ارجاع داده شده است تا همه علاقمندان بتوانند ضمن مراجعه، اطلاعات خود را افزایش دهند. لذا از تمامی اشخاصی كه در تهیه این صفحات زحمت كشیدند، صمیمانه قدردانی ‌می شود)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر