بررسی نارنجی: Asus PadFone Infinity؛ یک روح در دو بدن

بررسی نارنجی: Asus PadFone Infinity؛ یک روح در دو بدن
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

تقریبا دو سال پیش بود که ایسوس اولین نسخه از پدفون را معرفی کرد. اولین تلفن جهان که می توانست به طور کامل قدرت سخت افزاری و نرم افزاری خود را در قالب تبلت نیز ارائه کند. مفهوم این دستگاه شاید در ابتدا آن طور که باید و شاید پخته به نظر نمی آمد، اما ایسوس به لطف سرعت بالای چرخه تولید محصولش، تنها پس از ۵ ماه، نسخه دوم این محصول را روانه بازار کرد. اکنون ۷ ماه از آن زمان می گذرد، و بار دیگر شاهد عضوی جدید در خانواده پدفون هستیم.
 
ایسوس با بهینه سازی های بسیار از جمله اضافه کردن صفحه نمایش Full HD، پردازنده قوی و بدنه آلومینیومی جدید، اکنون فرزند خود را به بلوغ رسانده. حال باید دید که پدفون اینفینیتی با چنین قابلیت هایی، آیا به اندازه ای خوب هست که کاربران را راضی کند به جای یک تلفن و یک تبلت، تنها به استفاده از پدفون رضایت دهند یا خیر؟
 
برای پاسخ به این سؤال، در ادامه مطلب با مملی همراه باشید.
 

طراحی

بیایید از خود تلفن شروع کنیم، جایی که ایسوس توانسته محصولی بسیار شیک را تولید کند. زمانی که این تلفن را در دست می گیرید، به خوبی می توانید حس یک کالای لوکس را از آن دریافت کنید. بدنه دستگاه از آلومینیوم است و ظاهر قسمت پشتی آن تا حدودی شبیه HTC One به چشم می آید. البته قسمت فوقانی و تحتانی، به خاطر اینکه قابلیت دریافت بهتر سیگنال را داشته باشند، از جنس پلی کربنات تهیه شده اند، اما طراحی آن ها به نحوی است که از یکپارچگی خوبی با سایر اجزای آلومینومی برخوردار هستند.
در سمت راست دستگاه، دکمه Power قرار دارد که نقش آنلاک کردن را نیز بر عهده گرفته. در این سمت همچنین دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا و اسپیکر نیز دیده می شود. در قسمت فوقانی جک ۳.۵ میلیمتری جا خوش کرده و قسمت تحتانی نیز جایگاه پورت Micro USB و حفره میکروفون است. در نهایت سمت چپ دستگاه، جایی است که محفظه قرار گیری نانو سیم کارت قرار دارد. توجه داشته باشید که این محفظه درست مانند آیفون، با فشار دادن نوک سوزن به داخلش، باز می شود.
در جلوی دستگاه و در بالای صفحه نمایش، دوربین جلو، اسپیکر و سنسورهای روشنایی و نزدیکی قرار دارند. در پایین صفحه نمایش هم دکمه های لمسی اندروید به همراه لوگوی کوچک ایسوس، دیده می شود. در قسمت پشتی، در بالا دوربین و فلش قرار دارد و در پایین نیز نام Padfone حک شده.
اما سرانجام نوبت به بخش تبلت می رسد. ایسوس در این قسمت دیگر از آلومینیوم استفاده نکرده و به خاطر کنترل وزن، ترجیح داده تا بدنه تبلت را از پلاستیک تهیه کند. اما نکته جالب در این قسمت این است که جنس پلاستیک به کار رفته، به نحوی است که به هیچ وجه نمی توان از راه دور پلاستیکی بودن آن را تشخیص داد و تا زمانی که تبلت را لمس نکنید، متوجه این موضوع نخواهید شد.
در سمت چپ تبلت، دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا قرار دارند و در سمت راست، تنها شاهد یک پورت Micro USB هستیم، در قسمت فوقانی نیز دکمه Power تعبیه شده. پشت دستگاه، محفظه بزرگی دیده می شود که باید موبایل پدفون را در آن قرار دهید. عملکرد این محفظه واقعا بی نظیر است و ایسوس از لجاظ مهندسی، طراحی شاهکاری را برای آن انجام داده. 
موبایل به راحتی هرچه تمام تر و بدون کوچکترین فشاری وارد محفظه می شود و به محض اتصال پورت Micro USB در انتهای دستگاه، با ویبره ای کوچک از این موضوع متصل می شوید. حال با توجه به اینکه هیچ ضامن محافظی در بالای محفظه قرارگیری موبایل قرار ندارد، شاید نگران باشید که موبایل با ارزش شما، ناگهان از تبلت به بیرون پرت شود. اما باید بگوییم که درصد احتمال وقوع این اتفاق، نزدیک به صفر است. مهم نیست با چه قدرتی تبلت را تکان دهید و بالا پایین کنید، ایسوس کاری کرده است که به هیچ وجه موبایل از تبلت جدا نمی شود. و اما جالب اینکه با وجود تمام این تفاسیر، هنگامی که بخواهید موبایل را از تبلت خارج کنید، تنها لازم است با یک فشار کوچک آن را به بالا بکشید.
وزن موبایل پدفون به تنهایی ۱۴۵ گرم است و زمانی که در داخل تبلت قرار می گیرد، وزن کل دستگاه ها برابر با ۶۷۷ گرم خواهد شد که در مقایسه با آیپد نسل چهارم با وزن ۶۶۲ گرم، عدد بسیار خوبی است.
 

سخت افزار

چیپ پردازشی پرقدرت اسنپدرگون ۶۰۰ که ساخت شرکت کوالکام است، گزینه ای غریبه برای دستگاه های اندرویدی به حساب نمی آید و پیش از اینفینیتی نیز شاهد استفاده آن در مدل های دیگری بوده ایم. این پردازنده در کنار خود یک رم ۲ گیگابایت را می بیند تا حداقل بر روی کاغذ هم که شده، مجموعه ای هیجان انگیز را شاهد باشیم.
همانطور که در بالا نیز مشاهده می کنید، پدفون توانسته تا امتیازات در خور توجهی را در بنچ مارک های Antutu 3.X و Quadrant کسب کند. اما در واقعیت باید بگوییم که عملکرد پدفون و پیاده سازی دستورات روتین اندروید، چندان هم سریع و بدون مکث انجام نمی شود و بعضا شاهد توقف هایی چند دهم ثانیه ای در این دستگاه هستیم. یادمان نرود که پردازشگر گرافیکی Adreno 320 هم در مجموعه سخت افزاری پدفون حضور دارد. اینفینیتی قادر است تا سنگین ترین بازی ها را به راحتی اجرا کند و حتی مشکل داغ شدن بدنه پشتی را نیز با خود همراه ندارد.
باید اشاره کرد که پدفون از درگاه حافظه جانبی بی بهره مانده، پس بهتر است هنگام خرید در انتخاب مدل ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی دقت کافی به خرج دهید. در مدل ۳۲ گیگابایتی، ایسوس حدود ۲۵ گیگابایت فضا را جهت استفاده در اختیار کاربر قرار می دهد. البته شایان ذکر است که با خرید این دستگاه، ۵۰ گیگابایت فضای رایگان را به مدت ۲ سال در سرویس ابری ایسوس در اختیار خواهید داشت.
 

صفحه نمایش

موبایل پدفون دارای یک صفحه نمایش ۵ اینچی است که تصاویر را با کیفیت Full HD یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، نمایش می دهد. باید بگوییم که ایسوس در ساخت این صفحه نمایش بسیار موفق عمل کرده و نمایشگری چشم نواز را در محصول خود گنجانده. کنتراست رنگ های آن بسیار بالا است و به جرات می توان گفت که در این مدل با یکی از بهترین نمایندگان تکنولوژی LCD روبرو هستیم که می تواند در زمینه کنتراست رنگ ها، رقابت جانانه ای را با Super AMOLED سامسونگ انجام دهد. تراکم پیکسل ها در این نمایشگر ۴۴۱ پیکسل است و سطح روی آن نیز توسط Gorilla Glass محافظت می شود. نمایشگر تبلت پدفون هم تمام ویژگی های اشاره شده را دارد، با این تفاوت که رزولوشن نمایشگر ۱۰.۱ اینچی آن، ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل است. جا دارد اشاره کنیم که هر دوی این نمایشگر ها به تکنولوژی + Super IPS مجهز هستند و این بدین معنا است که شما از زاویه دید بسیار گسترده ای در دستگاه های خود برخوردار هستید، هرچند که این زاویه دید هنوز به پای محصولاتی همچون آیفون ۵ و گلکسی اس۴ نخواهد رسید.
 
در مجموع باید بگوییم که در صفحات نمایش پدفون که ساخت کمپانی Sharp هستند ولی البته از نوع IGZO نیستند، رنگ ها به گرمی نمایش داده می شوند و متون نیز با دقت بالایی قابل مطالعه هستند.
 

دوربین

پدفون اینفینیتی از همان سنسور 13 مگاپیکسلی بهره می برد که ایسوس پیش از آن نیز در پدفون 2 از آن استفاده کرده بود. اما تفاوت اصلی دوربین دو دستگاه در دیافراگم آن ها است. دیافراگم f/2.4، اکنون به دیافراگم بازتر f/2.0 تبدیل شده که در اثر این تغییر، نور بیشتری از لنز عبور کرده و به سنسور می رسد. دوربین پدفون اینفینیتی از کیفیت خوبی بهره می برد. رنگ ها را به گرمی ثبت می کند، و جزییات بسیاری را در عکس ها شکار می کند. عکاسی در شب هم نسبت به پدفون 2، بهبود یافته و اکنون نویز های بسیار کمتری در تصاویر مشاهده می شود. فیمبرداری نیز با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و کیفیت 1080p صورت می پذیرد. دوربین جلوی موبایل ۲ مگاپیکسل و دوربین جلوی تبلت نیز تنها ۱ مگاپیکسل است.

اما اگر بخواهیم درباره اپلیکیشن دوربین صحبت کنیم، باید بگوییم که ایسوس مجموعه کاملی از تنظیمات را در این قسمت گنجانده. در کنار افکت های متعددی که به صورت زنده می توانید بر روی تصاویر دوربین اعمال کنید، قابلیت عکس برداری Panorama و HDR نیز در دوربین پدفون یافت می شود. شما حتی می توانید با استفاده از گزینه GIF Animation، تصاویر متحرک بسازید. در تنظیمات مربوط به فیلمبرداری نیز، در کنار گزینه های معمول همچون تنظیم روشنایی و تعیین میزان نور سفید، گزینه ای دیده می شود به نام Smily Faces که با فعال کردن آن هنگام فیلمبرداری، افکت های بامزه ای بر روی صورت افراد اعمال می شود. این افکت ها درست مانند آن چیزی هستند که پیش از این اپل در اپلیکیشن Photo Booth ارائه کرده بود، اما تفاوت اصلی در اینجا ست که با پدفون شما می توانید آن ها را هنگام فیلمبرداری بر روی سوژه های خود، اعمال نمایید.
در بخشی دیگر از تنظیمات شما می توانید تعیین کنید که تنها رنگ خاصی در تصویر مشخص باشد و دیگر قسمت ها به صورت سیاه و سفید ثبت شوند. دوربین اینفینیتی همچنین این اجازه را می دهد تا با فعال سازی Burst Mode تا ۱۰۰ عکس پیاپی را با سرعت ۸ فریم در ثانیه و کیفیت ۱۳ مگاپیکسل شکار نمایید. این گزینه اگر قصد عکاسی از سوژه های متحرک، مانند صحنه های ورزشی را داشته باشید، می تواند بسیار مفید واقع شود.
 

نرم افزار

اگر از طرفداران رابط کاربری اصلی اندروید هستید، رابط کاربری ایسوس، یکی از نزدیک ترین گزینه هایی است که با آن می توانید به خواسته خود دست پیدا کنید. این ویژگی نه تنها باعث می شود کاربر با محیط ساده تری رو برو باشد، بلکه این امکان را برای ایسوس فراهم می کند تا آپدیت های اندروید را سریع تر از سایر رقبایش روانه بازار کند. پدفون با اندروید 4.1.2 ارائه می شود و طبق قولی که ایسوس داده است قرار است به زودی به نسخه 4.2 نیز به روز رسانی شود.
 
اینکه می گوییم ایسوس از رابط کاربری شبیه به اندروید خالص استفاده می کند، دلیل نمی شود تا شاهد ویژگی های اضافه تری برای سیستم عامل گوگل نباشیم. تنظیمات بسیار مفید در Notification Center، اپلیکیشن های تنظیم کنتراست صفحه و تغییر کیفیت صدا با توجه به موقعیت، از جمله ویژگی هایی هستند که در رابط کاربری اختصاصی ایسوس می توان پیدا کرد.
 
همانطور که در بررسی فون پد هم خوانده بودید، ایسوس در کنار دکمه Multitasking اندروید، گزینه دیگری را اضافه کرده که می توان در نوار آن اپلیکیشن های پر مصرف را قرار داد تا همواره دسترسی سریع تری برای آن ها وجود داشته باشد. البته این ویژگی تنها در حالت تبلت برای پدفون فعال می شود. یکی از دیگر از قابلیت های جدید نرم افزاری که می توان در پدفون اینفینیتی پیدا کرد، گزینه هایی است که با نگه داشتن دکمه Home در اندروید ظاهر می شود. در حالت عادی، با نگه داشتن این دکمه تنها گزینه ای برای Google Now ظاهر می شود، اما ایسوس این امکان را فراهم کرده تا شما آیکون اپلیکیشن های محبوب خود را نیز در این قسمت قرار دهید.
 
ویژگی Dynamic Display یکی دیگر از قابلیت های انحصاری پدفون به شمار می رود. در این حالت شما می توانید تعیین کنید که چه اپلیکیشن هایی هنگام اتصال تبلت و موبایل بین نمایشگر ها جا به جا شود. برای مثال تصور کنید که با تبلت مشغول خواندن یکی از مقالات نارنجی هستید، و می خواهید هنگامی که موبایل را درون تبلت قرار می دهید، صفحه نارنجی در نمایشگر تبلت ظاهر شود، برای این کار تنها لازم است تا گزینه اپلیکیشن مرورگر را در لیست برنامه های Dynamic Display، انتخاب کنید. در این زمینه توجه داشته باشید که این ویژگی برای لیست محدودی از برنامه ها قابل اجرا است.
 

باتری

همانطوری که احتمالا تا کنون متوجه شده اید، تبلت پدفون هیچگونه پردازنده یا سخت افزاری را داخل خود جای نداده است، اما این موضوع دلیل نمی شود که ایسوس از این قطعه جهت بحث حیاتی باتری نیز کمک نگیرد.
 
شما می توانید در کنار موبایل، تبلت خود را نیز شارژ کنید تا از باتری آن جهت افزایش زمان کارکرد استفاده نمایید. باید بگوییم که با ترکیب باتری هر دو دستگاه، هنگام استفاده روزمره با مصرف متوسط، شما می توانید تا پایان دو روز کامل، شارژ را در اختیار داشته باشید. در همین رابطه باید بگوییم که موبایل پدفون حدود ۲.۵ ساعت و تبلت آن نزدیک به چهار ساعت برای شارژ کامل، زمان نیاز دارند.
ایسوس از لحاظ نرم افزاری نیز تنظیمات متعددی را برای پدفون در نظر گرفته است. اپلیکیشن Power Saver با گزینه های مختلفی که ارائه می دهد، در مواقع ضروری به کمک شما آمده و سعی می کند تا دستگاه شما برای دقایق بیشتری شارژ نگه دارد.
همچنین در قسمتی دیگر از تنظیمات، می توانید نحوه تقسیم شارژ بین باتری موبایل و تبلت را تعیین نمایید. برای مثال با انتخاب گزینه Intelligent Mode می تواند تقسیمی برابر برای باتری ها تعیین نمایید و یا با فعال کردن گزینه Phone Preferred Mode اعلام کنید که می خواهید شارژ باتری تبلت، بیشتر در اختیار موبایل قرار گیرد.
 

جمع بندی

ایسوس بدون شک مسیر پیشرفت پدفون را با تعالی طی کرده. اینفینیتی نسبت به نسخه های قبلی پدفون بهینه سازی های بسیاری در خود می بیند و از همه مهمتر تغییر طراحی دستگاه و ظاهر زیبای کنونی آن، از عواملی هستند که می توانند کاربر را به خرید این محصول، مجاب کنند.
 
Padfone Infinity با گارانتی شرکت آوات در بازار ایران، قابل خرید خواهد بود.
 
با توجه به مشخصات ذکر شده از پدفون اینفینیتی، آیا شما حاضر هستید یک تبلت و یک موبایل مجزا را با این دستگاه جایگزین کنید ؟
 

نقاط مثبت:

 
- طراحی زیبا
- صفحه نمایش با کیفیت
- دوربین قدرتمند
 

نقاط منفی:

 
- اندکی تاخیر در اجرای اندروید
- عدم کارکرد تبلت به عنوان دستگاهی مجزا
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر