استانداردهای وب و اهمیت توجه به آنها

استانداردهای وب و اهمیت توجه به آنها
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

آشنایی با استانداردهای وب و اهمیت آنها
 
اگر جزو طراحان و برنامه نویسان قدیمی وب باشید، احتمالا با عبارت «جنگ مرورگرها» آشنا هستید. مایکروسافت و نت اسکیپ در رقابت با یکدیگر امکانات جدیدی به مرورگرهایشان اضافه می کردند و مشکل این بود که این امکانات و فناوری ها در مرورگر رقیب پشتیبانی نمی شد.
 
به همین خاطر در پایین اغلب سایت های عبارتی را می دیدیم که در آن ذکر شده بود برای دیدن صحیح این صفحه وب باید از چه مرورگری استفاده کنید.
 
هدف از به وجود آوردن استانداردهای وب این است که برای فناوری های مورد استفاده در وب مانند HTML استانداردهایی تعریف شود که این مشکلات را حل نماید تا بتوان سایت/اپلیکیشن هایی ساخت که به خوبی در مرورگرهای مختلف دیده و استفاده شود.
 
برای رسیدن به این هدف بنیادهایی مانند کنسرسیوم W3 فروم هایی برای بحث و تبادل نظر به وجود آوردند و توافقنامه هایی حاصل شد که مورد قبول شرکت هایی باشد که مرورگرها را توسعه می دهند.
 
در کنار آن گروه های استاندارد سازی دیگری هم به وجود آمده که یکی از آنها WHATWG نام دارد و تمرکز آن روی استاندارد سازی HTML5 است.
 
هدف این گروه ها این است که برای هر فناوری به یک توافق کلی دست پیدا کنند و آن را تبدیل به استاندارد نمایند. چیزی که به طور کلی از آن به عنوان specifications یاد می کنند و در فناوری های وب مانند HTML و CSS مورد استفاده قرار می گیرد.
 
اما استانداردهای وب یک گروه مشخص و تعریف شده از قوانین نیستند که در یک کتاب نوشته شده باشند. آنها مرتب در حال تغییر اند و دایما توسط مجموعه های استاندارد سازی مختلفی در حال تکامل اند.
 
وقتی در مورد «استاندارد بودن»  یک صفحه وب صحبت می کنیم معمولا منظورمان این است که این صفحه دارای کدهای HTML، CSS و جاوااسکریپت Valid است. برای بررسی آن هم می توان از ابزارهای آنلاین مختلف مانند سرویس بررسی صحت کد W3 استفاده نمود.
 
در کنار آن وقتی صحبت از «تمام استاندارد» می کنیم منظورمان این است که علاوه بر صحت HTML، CSS و جاوااسکریپت روی استاندارد سازی موارد دیگر مانند اینکودیگ، RSS، RDF، متادیتا، XML، سرور و... هم کار کرده ایم.
 
می بینید که پرداختن به تمام این موارد کار ساده ای نیست و به خاطر تعدد، به راحتی آنها را فراموش می کنیم. به همین خاطر چک لیست های مختلفی برای کنترل اعمال استانداردهای وب ساخته شده که می توانید یک نمونه ساده آن را به صورت پی دی اف از اینجا دانلود کنید .
 
هنگام طراحی سایت جدید یا وب اپلیکیشن کافی است آن را پرینت نموده و موارد را بررسی و تیک بزنید تا چیزی از قلم نیوفتد. 
 
با این کار می توانید اطمینان داشته باشید که استانداردهای مهم وب در سایت شما اعمال شده است.
 

مزایای استفاده از استاندارد های وب چیست؟

استفاده از استانداردهای وب سبب می شود که هم ماشین ها و هم انسان ها از دیدن صفحات و اپلیکیشن شما لذت بیشتری ببرند. یک مرورگر کدی که استاندارد نوشته شده را راحت تر و سریع تر اجرا می کند و موتورهای جستجو هم شما را بهتر نمایش خواهند داد. 
 
از طرف دیگر کاربران نیز راحت تر از صفحات وب شما استفاده خواهند کرد. به خصوص کاربرانی که دچار برخی ناتوانایی های جسمی هستند و از ابزارهای کمکی استفاده می کنند.
 
نرم افزارهای کمکی این افراد تا حد زیادی وابسته به استانداردهای وب هستند و کافی است از خودتان بپرسید که نرم افزار چطور باید تشخیص دهد که در صفحه شما تیتر اصلی مطلب کدام است و پاراگراف ها چطور از هم جدا شده اند؟ 
 
استانداردهای وب را رعایت کنیم تا اپلیکیشن ها و سایت هایی با کیفیت بهتر و کاربر راضی تر داشته باشیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 8 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر