بررسی عمیق قابلیت های جدید ویندوز ۸.۱

بررسی عمیق قابلیت های جدید ویندوز ۸.۱
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 

آپدیت جدید ویندوز که نسخه ۸.۱ را قرار است با خود به همراه بیاورد، آنقدر برای مایکروسافت اهمیت داشت که این کمپانی، بخشی از جدیدترین کنفرانس خود را به آن اختصاص داد.

این موضوع نشان از آن دارد که این آپدیت، تغییرات بسیاری را در دل خود گنجانده و آمده تا از حجم انتقادات وارده بر ویندوز ۸ بکاهد. در ادامه مطلب با مملی همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر جدید ترین امکاناتی که در ویندوز ۸.۱ گنجانده شده.


 

بازگشت دکمه استارت

startbutton_narenji.jpg

همانطوری که پیش از این هم خبرهای بسیاری در این رابطه شنیده می شد، دکمه معروف استارت، یکبار دیگر راه خود را به ویندوز پیدا کرده. هنگام کلیک روی این دکمه، دیگر شاهد آن منوی قدیمی نیستیم و با صفحه استارت مدرنی روبرو خواهیم بود. بی انصافی است اگر اضافه شدن این دکمه را قدمی رو به عقب از جانب مایکروسافت بدانیم، باید اعتراف کنیم که بازگشت آن، حس آشنایی بیشتری را بین کاربر و محیط ویندوز ۸ به وجود می آورد.

win8-start_narenji.jpg

اما اگر همچنان اصرار دارید تا محیط ویندوز خود را هرچه بیشتر به نسخه های قبلی این سیستم عامل شبیه کنید، باید مقداری در تنظیمات نرم افزاری دستکاری نمایید. برای مثال اگر می خواهید پس از بوت شدن، مستقیما به دسکتاپ بروید، باید گزینه های مربوط را فعال نمایید.

مایکروسافت همچنین این امکان را فراهم کرده است تا تصویر پس زمینه ای یکسان را برای دسکتاپ و صفحه استارت انتخاب کنید تا از این طریق انسجام بیشتری را در سیستم عامل خود شاهد باشید.

صفحه قفل و تنظیمات شخصی سازی

win8-lockscreen_narenji.jpg

اگر به جا به جا شدن مدام بین رابط کاربری مترو و دسکتاپ عادت کردید، اکنون موقع آن است که با برخی تنظیمات شخصی سازی، به خود جایزه دهید. مایکروسافت این امکان را فراهم کرده تا کاربران بتوانند از تصاویر پس زمینه ای با نام Motion Accents در صفحه شروع خود استفاده نمایند. این والپیپر ها در واقع تصاویری زنده هستند که همراه با جا به جا شدن شما بین کاشی ها، حرکت می کنند؛ تقریبا چیزی شبیه Live Wallpaper در اندروید.

در نسخه ۸.۱ شما می توانید کنترل بیشتری را نیز بر روی Lock Screen در اختیار داشته باشید. اکنون این صفحه این امکان را دارد تا پذیرای تصاویر متعدد در قالب SlideShow باشد. این تصاویر می توانند از داخل کامپیوتر و یا از روی سرویس ابری مایکروسافت، SkyDrive، بارگذاری شوند. نکته جالب در این قسمت، خوش سلیقگی سیستم در انتخاب عکس ها است؛ ویندوز می تواند طبقه بندی تصاویر را بر اساس فصل انجام دهد و با توجه به تاریخ گرفته شدن عکس های موجود در کامپیوتر، آن ها را گلچین نماید.

در مورد Lock Screen همچنین باید اشاره کنیم که اکنون امکان دسترسی به دوربین نیز از این قسمت، امکان پذیر شده و شما می توانید تماس های صوتی و حتی تماس های دریافتی Skype را نیز از Lock Screen پاسخگو باشید.

صفحه شروع

win8-1-Startscreen_narenji.jpg

در ویندوز ۸.۱ قادر خواهید بود تا دو اندازه جدید را برای کاشی ها انتخاب نمایید، یکی سایز بزرگ (که تقریبا برابر مجموع دو کاشی متوسط است) و یکی کوچک (که یک چهارم کاشی عادی به حساب می آید). برای تغییر ابعاد هر کاشی، تنها کافی است آن را کمی نگه دارید تا گزینه تغییر سایز ظاهر شود. آیکون اپلیکیشن ها هنگام بزرگ یا کوچک شدن ممکن است رفتار های متفاوتی را از خود نمایش دهند. برای مثال اپلیکیشن آب و زمانی که کوچک باشد، تنها وضعیت همان روز را نمایش می دهد، اما در ابعاد بزرگ می تواند تا دو روز آینده را نیز، پیش بینی نماید.

اکنون در لیست کلی اپلیکیشن ها، شما دیگر محدود به چینش الفبایی نخواهید بود و در صورت نیاز می توانید اپلیکیشن های خود را در قالب های متفاوت همچون بیشترین میزان استفاده، زمان نصب و ... مشاهده نمایید.

پنجره ها و مولتی تسک

win8-multitask_narenji.jpg

در ویندوز ۸ شما می توانستید دو پنجره را در کنار یکدیگر قرار دهید و کار های خود را در آن ها دنبال کنید. اکنون مایکروسافت محدودیت تنها ۲ پنجره را برداشته است و شما می توانید هر تعداد برنامه که دوست دارید را در کنار یکدیگر قرار دهید. البته در این راه محدودیت هایی نیز وجود دارد؛ سیستم جدید به نحوی طراحی شده که "تعداد" پنجره های باز شده در کنار هم، بستگی به رزولوشن نمایشگر شما دارد. به گفته مایکروسافت، این قابلیت در واقع ارتباط مستقیمی با تعداد پیکسل های افقی دستگاه کاربر دارد.

در همین رابطه جالب است بدانید که برای مثال سرفیس پرو تنها می تواند دو پنجره را کنار هم باز کند، در حالی که دستگاهی مانند KiraBook ساخت توشیبا با نمایشگر ۱۳ اینچی و رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰، امکان باز کردن تا ۴ پنجره کنار هم را نیز خواهد داشت.

اما چندان نگران تعداد پنجره ها و کیفیت نمایشگر خود نباشید، در بدترین حالت اگر همان دو پنجره را در کنار هم باز کنید، باز هم مایکروسافت قابلیت های جدیدی را در این قسمت گنجانده است. در ویندوز ۸، صفحه نمایش به میزان ۲۰ / ۸۰ بین پنجره ها تقسیم می شد، اما اکنون می توانید این نسبت را به ۵۰/۵۰ و یا ۴۰/۶۰ تغییر دهید.

جستجو

win8-search_narenji.jpg

در ویندوز ۸.۱ جستجو هم متفاوت عمل می کند. اول از همه اینکه وقتی از Search charm استفاده می کنید دیگر فقط لینک به فایل ها، تنظیمات و برنامه ها نیست که به شما ارائه می شود بلکه نتایج، قابل تعامل خواهند بود. همچنین نتایج جستجو دیگر فقط به محیط داخلی ویندوز محدود نیست و شاهد نتایج وب نیز خواهید بود. از داخل نتایج جستجو حتی می توانید موسیقی را نیز از داخل مجموعه ایکس باکس میوزیک جستجو و پخش کنید تا در قالب یک پنجره کوچک، آهنگ ها در دسترس تان قرار گیرند.

جستجوی داخلی سیستم عامل حالا بهینه تر از قبل نیز عمل می کند و صفحه ای شامل عکس ها، نتایج وب، و لینک هایی به اپلیکیشن های نصب شده مثل مپس یا ویکی پدیا را خواهید داشت. البته قابلیت Search Hero که آن را در بالا می بینید برای همه جستجوها کار نمی کند.

صفحه کلید

win8-keyboard_narenji.jpg

کیبورد مایکروسافت در ویندوز ۸، یکی از کیبورد ها با امکانات زیاد در بین سیستم عامل ها به شمار می رود. این کیبورد اما در ویندوز ۸.۱ حتی بهتر نیز شده. اکنون ویندوز کلمات مورد نظر شما را حدس می زند و آن ها در بالای کیبورد نمایش می دهد؛ شما نیز می توانید جهت جا به جا شدن بین کلمات پیشنهادی، انگشت خود را بر روی اسپیس بار از یک سو به سوی دیگر حرکت دهید و لغت مورد نظر خود را انتخاب کنید، به کمک این قابلیت دیگر لازم نیست انگشت خود را زیاد از روی کیبورد بردارید، و در محوطه ای محدود می توانید کارها را پیش ببرید.

یکپارچه سازی با اسکای درایو

win8-skydrive_narenji.jpg

مایکروسافت در سال های گذشته سرمایه گذاری های بسیاری را بر روی سرویس ابری خود انجام داده بود و سرانجام در ویندوز ۸.۱ نوبت آن رسیده که اسکای درایو را عمیق تر در جای جای سیستم عامل احساس کنید. اکنون اکثر اپلیکیشن ها این شانس را دارند تا از امکانات اسکای درایو استفاده نمایند و عملکرد اپلیکیشن خود این سرویس نیز بسیار بهینه شده. در تغییرات جدید حتی اگر اسکای درایو باز نباشد هم، به روز رسانی و دریافت فایل های جدید در آن انجام می شود. از این طریق شما می توانید از هر دستگاهی فایلی را در اسکای درایو قرار دهید و تنها چند ثانیه بعد آن را در ویندوز ۸ تحویل بگیرید.

فروشگاه ویندوز

windows-store_narenji.jpg

فروشگاه ویندوز در نسخه ۸.۱ شامل تغییرات ظاهری بسیاری شده. اکنون قسمت های مهمی مثل، برترین اپلیکیشن های پولی، در صفحه اصلی قابل مشاهده هستند و یا طبقه بندی اپلیکیشن ها را می توان با پایین آوردن منویی از بالای صفحه، مشاهده نمود. در مجموع باید گفت که مایکروسافت سعی کرده فلسفه طراحی مسطح را در محیط این فروشگاه، گسترش دهد.

اما مهم تر از این تغییرات ظاهری، پیشنهادهای خودکار فروشگاه به شما است. به کمک این ویژگی، اکنون هر اپلیکیشنی را که در فروشگاه باز کنید، برنامه های مشابه آن نیز در لیستی آورده می شود. این قابلیت بی شک به کاربران برای کشف اپلیکشن های جدید بسیار کمک خواهد کرد.

اپلیکیشن ها

win8-reading-list_narenji.jpg

Reading List: داشتن اپلیکیشنی برای مدیریت محتواهای وب همواره دلپذیر بوده، اکنون این قابلیت به صورت پیش فرض در ویندوز نیز قرار دارد. تنها کافی است هنگامی که مشغول مرور صفحات وب هستید، برای ذخیره صفحه مورد نظر خود، گزینه Reading List را انتخاب کنید؛ به همین سادگی مطالبی که فرصت خواندنشان را ندارید در محیطی جذاب ذخیره می شوند.

در محیط اپلیکیشن Reading List، به خوبی می توان امضای مایکروسافت در طراحی را مشاهده نمود. کاشی های بزرگ که هر کدام نشان دهنده یک مطلب هستند و با انتخاب هر یک از آنها، متن کامل نمایش داده می شود و سایر موارد نیز در قالب نواری در کنار صفحه لیست خواهند شد.

win8-ie11_narenji.jpg

IE 11: نسخه جدید اینترنت اکسپلورر اکنون می تواند در حالت مترو، از پس تعداد بی نهایتی تب باز شده، بر بیاید. همچنین محل قرارگیری تب ها نیز به پایین صفحه و در بالای نوار آدرس، منتقل شده.

win8-camera_narenji.jpg

دوربین: بزرگترین تغییر در این قسمت اضافه شدن امکان عکاسی پانوراما است. مایکروسافت ادعا می کند که در این قسمت شما هیچ محدودیتی برای حرکت دوربین نخواهید داشت و نیازی به دنبال کردن جهتی خاص وجود ندارد. هر چند که بررسی های انجام شده نشان داده که این ادعا چندان هم صحیح نیست و برای اینکه حین عکاسی با پیغام خطا مواجه نشوید، باید قوانین نانوشته ای را رعایت نمایید.

win8-photos_narenji.jpg

تصاویر:‌ در حالی که اپلیکیشن تصاویر پیش از این تنها جهت نمایش و مدیریت عکس ها مورد استفاده قرار می گرفت، اکنون با اضافه شدن قابلیت ویرایش، بر جذابیت های آن افزوده شده. در قسمت ویرایش شما با گزینه هایی مانند کنترل کنتراست، میزان گرمای رنگ ها، سایه زدن و یا قابلیت های استانداردی همچون برطرف کردن قرمزی چشم ها و کراپ کردن، روبرو خواهید بود.

win8-health_narenji.jpg

Health & Fitness: اگر از کسانی هستید که از تکنولوژی جهت بهبود سلامت جسمانی خود استفاده می کنید، اپلیکیشن جدید مایکروسافت کمک زیادی به شما بکند. در این برنامه می توانید برنامه رژیم خود را دنبال نماید و یا درباره نحوه تمرین های ورزشی مناسب و مصرف کالری، اطلاعات کسب کنید.

یکی از هیجان انگیز ترین ویژگی های این اپلیکیشن، نمای ۳ بعدی از بدن انسان است که اجازه می دهد شرایط بدنی خود را با آن مقایسه کرده و از بیماری های احتمالی مطلع شوید. اطلاعات این اپلیکیشن از مراکز معتبر بهداشتی و درمانی گرفته شده و میزان دقت آن ها تا حد بسیاری قابل قبول است.

win8-food_narenji.jpg

Food & Drink: بر خلاف اپلیکیشن قبلی، به کمک این اپلیکیشن حسابی می توانید به شکم چرانی بپردازید. در این برنامه می توانید لیست خرید درست کنید، غذاهای هفته آینده خود را برنامه ریزی کنید، دستور پخت های جدید پیدا کنید و ...

جالب ترین قابلیتی که در این بخش می توانید پیدا کنید، حالت Hands-Free است. قطعا وقتی که مشغول خواندن دستور پختی از روی دستگاه و آشپزی هستید، دوست ندارید با دست های کثیف، نمایشگر دستگاه خود را کثیف کنید، پس به کمک این قابلیت می توانید تنها با حرکت دادن دستتان در هوا، به کمک تشخیص دوربین، صفحات این اپلیکیشن را ورق بزنید.

win8-alarm_narenji.jpg

Alarms: در اپلیکیشن زیبای Alarms، شما از سه امکان زنگ بیدار باش، زمان سنج و Timer برخوردار هستید. کار با این اپلیکیشن بسیار لذت بخش است، برای مثال جهت تنظیم ساعت برای بیدار شدن، انگشت خود را می توانید اطراف ساعتی که بر روی صفحه است حرکت دهید تا آن را تنظیم نمایید.

win8-calculator_narenji.jpg

Calculator: با وجود اینکه ویندوز ۸ از ماشین حساب ویژه رابط کاربری مترو بی بهره بود، اما مایکروسافت سر انجام در ویندوز ۸.۱ این اپلیکیشن را اضافه کرده و باید بگوییم که با امکاناتی که در آن قرار داده، این تاخیر را به نوعی جبران کرده. در این ماشین حساب، که از رابط کاربری ساده و زیبایی برخوردار است، شما علاوه بر عملیات اصلی، محاسبات پیچیده ریاضی و حتی قسمتی برای تبدیل واحد هم در اختیار خواهید داشت.

جمع بندی:

windows81_narenji.jpg

نمی توان با قطعیت گفت که نسخه ۸.۱، نظر مخالفان ویندوز ۸ را نسبت به این سیستم عامل، برخواهد گرداند. اما باید توصیه کنیم که اگر شما هم جزو این افراد هستید، با نصب ویندوز ۸.۱، شانسی دوباره به مایکروسافت دهید.

تغییراتی کلیدی همچون، تصاویر پس زمینه واحد، بوت شدن مستقیم به دسکتاپ، جستجوی عمیق، اپلیکیشن Reading List و... از جمله امکاناتی هستند که کار با این سیستم عامل را، لذت بخش تر از گذشته می کنند.

شما چه نظری درباره تغییرات جدید ویندوز ۸ دارید ؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر