پارادوکس تیم کوک: شرکتی متفاوت و حرف هایی تکراری

پارادوکس تیم کوک: شرکتی متفاوت و حرف هایی تکراری
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
 

سال گذشته تیم کوک برای اولین بار به عنوان مدیر عامل اپل در کنفرانس D10 حضور پیدا کرد. همان موقع به نظر رسید که او سخت ترین شغل در ایالات متحده را دارد؛ یا لااقل سخت ترین شغل در دنیای تکنولوژی را، یعنی بر تن کردن شنل استیو جابز. در طول سال منتهی به D11، بهتر مشخص شد که او برازنده این شغل هست، ولی مسئله این است که تیم کوک به محصولی نیاز دارد که با آن بتواند خانواده اپل را به دوره "پُست-جابز" (پس از جابز) ببرد. چیزی که هنوز معرفی نشده.

مدت ها از مراسم معرفی آیفون 5 و بعد از آن آیپد مینی می گذرد. از آن موقع، یکی از بزرگترین برگزار کنندگان نمایش های معرفی محصول، یعنی اپل، خیلی آرام و بی صدا در مه فرو رفته، و تنها نمایش های اش بر می گردد به جلسه استماع عمومی در برابر کمیته مالیات کنگره! اینها چیزهایی نیست که علاقمندان به رویدادهای هیجان انگیز معرفی محصول را راضی کند. اپل با وجود تلاش های زیاد کوک برای توضیح نحوه انجام کارها در این شرکت، مدتی هست که حرف جدیدی برای گفتن ندارد. به نظرات تیم کوک در D11 نگاه کنید:

• او نگران سهم اندروید از بازار نیست. همیشه به این نکته اشاره می کند که کاربران iOS بیش از کاربران اندروید از دستگاه های خود استفاده می کنند که حقیقت است ولی تکراری نیز.
• کوک نگران رسیدگی به وضع مالیاتی اپل نیست. سیستم مالیات امریکا مسخره است و اپل هم مثل خیلی دیگر از شرکت های چند ملیتی با آن برخورد می کند.
• کوک نگران تلویزیون نیست. می گوید: «خیلی از ما موافق هستیم که می شود کارهای زیادی برای بهبود تجربه استفاده از تلویزیون انجام داد» ولی باور کنید یا خیر، او هنوز محصولی با برند اپل برای این حوزه ندارد.
• کوک نگران گوگل گلس نیست: «خیلی بعید است که تقاضای عام و زیادی پیدا کند. ولی فکر می کنم کامپیوترهای پوشیدنی خیلی جذاب هستند. به نظرم این حوزه ای بکر برای تکنولوژی است. باید بگویم آنها (کامپیوترهای پوشیدنی) کارهای زیادی می کنند ولی هیچ کدام شان آنقدر عالی نیست. نمی توانید بچه ای را که هرگز عینک نزده یا مچ بند و ساعت نبسته مجبور کنید یکی بپوشد.» بالاخره اپل در این زمینه مشغول هست یا خیر؟ «برای اکتشاف حوزه خوبی است.»
• کوک نگران ساخت آیفون ارزان قیمت نیست. زمانی شد که اپل انواع مختلفی از آیپاد را ساخت ولی «آن محصولات به درد آدم های مختلف می خورند. و بنابراین در زمینه تلفن، سوال این است: آیا به تعداد کافی مشتری داریم که نیاز باشد این رویه (خدمت به آدم های مختلف) را دوباره در پیش بگیریم؟»
مطمئنم خودتان قضیه را گرفتید. برای دو سال متوالی، در بلندمرتبه ترین کنفرانس مدیران صنایع تکنولوژیک، تیم کوک، مدیر عامل بزرگترین شرکت دنیای تکنولوژی، شرکتی که خود را "شرکت محصولات" می خواند، قادر نبود درباره هیچ محصول جدید یا هیجان انگیزی صحبت کند. مشخصا حتی مدیر عاملان کوچکترین شرکت ها هم در چنین کنفرانسی به معرفی محصولات جدید نمی پردازند ولی بحث ما بر سر چیز دیگری است.

الماس های تاج اپل، یعنی محصولاتش، دیگری فروغ گذشته را ندارند. اشتباه نکنید، محصولات اپل هنوز بهتر از بسیاری محصولات رقیب هستند ولی در دنیای فناوری که با سرعت نور در حال پیشرفت است، "خانواده ای جدید از محصولات" تنها چیزی است که می تواند نوآوری به حساب آید؛ خانواده آیفون به زودی 6 ساله خواهد شد، آیپد همین روزها 3 سالگی را رد کرد. ما همه داستان این دو محصول را می دانیم. هنوز فروش آنها میلیون میلیون است، هنوز انتخاب اول توسعه دهندگان نرم افزار هستند و استانداردی برای سنجش عیار رقبا.

  تناقض در همینجا است. کوک حالا به عنوان نماینده اپل، با حضور بر روی صحنه، از محصولات و کسب و کارهای "بالغ" اپل صحبت می کند. این برای شرکتی که همیشه خودش را خارج از جریان اصلی صنعت کامپیوتر نشان داده و به "متفاوت" بودن افتخار کرده، عجیب است. در نیمه 2013 هستیم، در یک سکوت جمعی سنگین. موبایل دیگر جزو خبرهای سوخته است، هر چقدر هم از آن بنویسیم تکراری است. چون این حوزه به تصاحب کامل اپل، سامسونگ، و گوگل در آمده. بازار مک/پی سی هم در حال نزول (در اصل رو به تعادل) است ولی با این حال اپل وضعیت بهتری نسبت به سایر تولید کنندگان پی سی دارد. در هر حال، "بزرگترین محصول جدید بعدی" هنوز آماده معرفی نیست. حالا می خواهد یک تلویزیون هوشمند باشد، یا کامپیوتر پوشیدنی، یا ربات های پیش خدمت که همزمان با ریختن نوشیدنی جوک هم می گویند، یا خودروی بدون راننده، یا سبزی خورد کن لیزری.

آن اپلی که سعی خواهد کرد عصر آینده را شکل دهد هنوز دستش را رو نکرده، این باعث می شود الگوی حرف زدن تیم کوک همانی باشد که پارسال و امسال بود. یعنی صحبت درباره استراتژی های گذشته و حال، و همزمان "خریدن وقت برای نخبگان اپل" که مشغول کار بر روی محصولات آینده هستند.

  بگذارید رک بگوییم: محصولات نسل بعدی که تیم کوک برای معرفی شان در پوست خود نمی گنجد، سال ها است که در آزمایشگاه ها و استودیوهای سری اپل در کوپرتینو، وجود دارند، برای خود اپلی ها (به خصوص طراحان) عادی و روزمره شده اند، و این دو سال که تیم کوک گوشه-کنایه هایی به آنها زده، فقط یک بلیپ کوچک بر روی صفحه رادار است، نه بیشتر.

  به طور ساده ما علاقمندان به فناوری اکنون در میانه-راه پر ملالتی بین "دو پیشرفت بزرگ و غیرمنتظره" قرار داریم و این بازه ای از زمان است که شرکت ها به آن نیاز دارند تا جستجو به دنبال بهترین راهکارها برای تولید محصولات مدنظرشان را تکمیل کنند. از آنجایی که اپل آخرین محصول انقلابی برای مصرف کننده عام (آیپد) را 3 سال پیش معرفی کرد، و با توجه به اینکه با وجود از دست دادن جابز ارکان شرکت ثابت باقی مانده، حالا همه انتظار دارند محصول بزرگ بعدی را هم اپل معرفی کند.

شاید این اتفاق رخ دهد و شاید هم نه. ولی تا زمانی که اپل یا شرکتی دیگر محصول بزرگ بعدی را معرفی کنند، حضورهای عمومی تیم کوک -لا اقل تا سال 2014 که گمانه زنی های زیادی درباره آن صورت گرفته- همین است که هست؛ با اهمیتی رو به افول. اگر تمام چیزی که تیم کوک برای گفتن دارد، همان حرف های قدیمی است، او باید بداند که سخنانش در نظر مردم اهمیت کمتر و کمتری پیدا خواهد کرد.

بیایید امیدوار باشیم که "چیز بزرگ بعدی" زودتر معرفی شود. چون وقتی چیزهای جدید و جذاب رونمایی می شوند، تکنولوژی تبدیل به موضوعی جالب تر برای نوشتن و خواندن و نظر دادن می شود. بدون معرفی یک محصول فیزیکی جدید، چیزی که اپل در آن شبیه گوگل در خدمات آنلاین پیشرو است، نهایت حرف تیم کوک که ما را خوشحال می کند تایید نقش کلیدی جانی آیو در iOS 7 است، و دیگر هیچ.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر