نقد طرح مفهومی آی او اس 7: کاربران نارنجی و جان گروبر

نقد طرح مفهومی آی او اس 7: کاربران نارنجی و جان گروبر
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
دیشب در همین حوالی، یعنی ساعت صفر نارنجی، در مطلبی یک طرح مفهومی جذاب از iOS 7 را به شما معرفی کردیم، اما چیزی که جالب تر از خود طرح بود، نظراتی بود که در نقد آن فرستادید. چند مورد از آنها را به نمایندگی از سایر مخاطبین خوب مان، در زیر می آوریم:

  nOvid66843 چنین نوشته: «با توجه به لوگوی کنفرانس [توسعه دهندگان اپل] می شود گفت که آیکون ها باز هم دارای گوشه های گرد خواهند بود، اما در این کانسپت، تیز و مربعی هستند.»

  Metti هم نوشته: «[طرح] کمی شبیه ویندوز فون شده، مثل کاشی های ویندوز؛ و این اصلا جالب نیست، من اصالت طراحی اپل را دوست دارم، امیدوارم حفظش کند. اما در مجموعه، ترکیب آنها (آیکون های این طرح) در کنار ایده طراح، مجموعه ای جذاب و دیدنی را تشکیل داده.»

  نارنگی هم نظر بلند بالایی داده: «استفاده ی زیاد از رنگ سفید در منو ها باعث اذیت و خسته شدن چشم می شود و همینطور یک احساس بی ارزش بودن رو القاء می کند! اصلا علت اینکه منوهای فعلی [iOS] به رنگ آبی روشن و طوسی هستند به صورت راه راه، برای همین جلوگیری از خسته شدن چشم هست! در ضمن یادتان باشد که آیکون ها با گوشه های گرد از فلسفه های اصلی و اولیه طراحی آیفون بوده و جز جدایی ناپذیرش هست! لازم به ذکر هست تغییراتی که قرار هست اعمال بشود بیشتر بر نحوه ی کارکردن با رابط کاربری هست نه صرفا تغییر تم و رنگ آمیزی مجدد!!! یعنی جسچر های بیشتر در رابط کاربری بر پایه نزدیکی بیشتر به ساده گرایی مینیمالیستیک! به نظر من این طرح ها بسیار دور از انتظار و غیرواقع بینانه هستند. در ضمن یادتان نرود، کوپرتینو یکی از قوی ترین استودیو های طراحی را در خودش جای داده و صرفا هیچ مشکلی از لحاظ گرافیکی وجود ندارد که قرار باشد اصلاح شود، بحث تنها بر سر تغییر در روش استفاده است نه ظاهر!!!»

  حسین (من عاشق اپلم) هم این طور نوشته: «به شخصه فکر می کنم طراحی ظاهر، کمی یک بحث سلیقه ای هست و در نظرات هم دیدیم که بعضی ها به شدت موافق و بعضی از دوستان هم به شدت مخالف بودند. حالا این یک طرح کانسپت هست که هیچ ربطی هم به اپل ندارد ولی خب مطمئنا موقع معرفی آی او اس 7 هم باز اختلاف نظراتی وجود خواهد داشت همانطور که در مورد طراحی سایر سیستم عامل ها این اختلاف سلیقه ها وجود دارد. ولی در کل فکر می کنم بعد از چند سال ظاهر آی او اس نیاز به یک تغییراتی برای جدیدتر شدن دارد ولی مطمئنا نه تغییرات رادیکال. تغییراتی که بر پایه مکتب تفکر اپل خواهد بود.»

  Lumia هم حسن ختام گلچین نظرات را نوشته: «درست كه اين طرح بسيار زيبا هست ولي به نظر من هر سيستم عاملی بايد راه خودش را برود، به نظرم اين آيكون های كاشی مانند و مسطح، ايده مايكروسافت بوده و آيكون های گوشه گرد مخصوص Apple است. يعنی يك جورهايی همين مشخصات ساده، هويت يك اكوسيستم به حساب می آیند و به نظر من بايد در عين حفظ هويتش [اپل] دست به تغييرات ظاهری بزند، به طوری كه مينيماليستی بودنش هم حفظ شود.»

نارنجی به طور اتفاقی متوجه شد که آقای «جان گروبر» صاحب نظر در مسائل مرتبط با شرکت اپل و صاحب وبلاگ بسیار معروف Daring Fireball هم نسبت به این طرح مفهومی واکنش نشان داده. در اینجا نظرات او را هم برای شما می آوریم تا ببینیم نظرات یک متخصص کهنه کار مسایل اپل، چه تفاوت ها یا شباهت هایی با نظرات مخاطبین نارنجی دارد. شاید این مقایسه ای جالب باشد برای پی بردن به اینکه ببینیم چه زاویه دیدی، کارشناسی تر و حرفه ای تر است. آقای گروبر چنین نوشته:

«ایده های هوشمندانه و طراحی های زیبای بسیاری در این "طرح مفهومی" iOS 7 که توسط فیلیپ جویس از شرکت طراحی Simply Zesty کشیده شده، وجود دارد. ولی اینها فقط به صورت انتزاعی هوشمندانه و زیبا هستند، یعنی به عنوان طراحی های قابل تصور برای رابط کاربری یک تلفن هوشمند. با اینکه زیبا و هوشمندانه هستند، ولی این طراحی برای آیفون در دنیای واقعی می تواند یک فاجعه باشد.

ظاهر جدید یک چیز است (و مطئنم که آن را در عمل خواهیم دید)، ولی زمانی که وضعیتی باثبات و یک پایگاه بزرگ از مشتریان را دارید، درست مثل iOS، باید عنصر آشناییت را حفظ کنید. اگر تغییر باعث شود کاربران بپرسند "این چیه؟ من کجام؟ چیزهایی که به شان عادت داشتم کو؟" آن وقت فاجعه، عملا رخ داده.

(مک او اس 10.0 یک بازسازی بسیار رادیکال بود، و البته در بلندمدت موفق شد ولی در سال های اول، مهاجرت برای کاربران مک بسیاری سخت و کند بود. iOS نیازی به این طور زیر و رو شدن ندارد.)

و بخشی از جزئیات هستند که جزو زیرکی های برندسازی به شمار می روند. شکل آیکون برنامه ها قرار نیست از مربع هایی با گوشه های گرد به مربع های گوشه تیز (یا هر شکل دیگری در این زمینه) تغییر کند. اپل صاحب رسمی این شکل است؛ این شکل در ذهن همه فریاد می زند "من یک اپلیکیشن iOS هستم." این شکل، حتی بر روی دکمه سخت افزاری Home در جلوی تمام دستگاه های مبتنی بر iOS درج شده. در اصل، این شکل، تنها چیزی است که بر روی چهره تمام دستگاه های مبتنی بر iOS درج شده، و فقط کافی است به لوگوی WWDC 2013 نگاه کنید.

فونت های طراحی مورد بحث هم بیشتر شبیه طرح مفهومی ویندوز فون 9 است نه iOS 7. انگار این iOS را کسی بازطراحی کرده که از آن متنفر است. برای من که تصورش سخت که چنین طرحی را در عمل ببینیم.»

همان طور که خواندید، اشتراکات جالبی بین گلچین نظرات مخاطبین نارنجی و نظرات جان گروبر هست. و این، سبکی از نظرات است که به نارنجی غنای خاصی بخشیده.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر