نجات جان بیماران مبتلا به Sepsis با فناوری نانوتکنولوژی

نجات جان بیماران مبتلا به Sepsis با فناوری نانوتکنولوژی
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 

وقتی دچار گلودرد می شویم معمولا به این معنی است که باکتری ها در گلوی ما تجمع پیدا کرده و سبب بیماری شده اند. راه حل هم استفاده از آنتی بیوتیک است که به صورت کپسول، آمپول و... تجویز می شود.

اما چه می شود اگر باکتری های خطرناک وارد جریان خون ما شده و سبب عفونت گسترده شوند؟

در شرایط عادی معمولا دچار چنین مشکلی نمی شویم. چرا که سیستم ایمنی بدن ما جلو ورود و تکثیر باکتری ها را در جریان خون می گیرد. اما در افرادی که به هر علتی دچار ضعف سیستم ایمنی شده اند، ممکن است شاهد بروز چنین اتفاقی باشیم که در علم پزشکی به آن Sepsis می گویند.

لازم است بدانید که سپسیس علت شماره یک مرگ در میان بیمارانی است که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری هستند و فقط در آمریکا سالانه ۲۰۰ هزار نفر به خاطر آن جان خودشان را از دست می دهد. عفونت در خون به سرعت گسترش پیدا می کند و سبب مرگ بیمار می شود.

در حال حاضر روش مقابله با سپسیس تجویز گسترده انواع آنتی بیوتیک ها است که متاسفانه همیشه هم با موفقیت همراه نیست.


حالا بعد از تمام این مقدمه ها به اصل خبر می رسیم و آن ساخت دستگاهی است که با کمک نانوتکنولوژی در آینده نزدیک قادر خواهد بود که عوامل بیماری زا از جریان خون فیلتر کند. و این به معنی یک راه حل کاملا متفاوت و انقلابی برای سپسیس است.

این فناوری توسط انستیتو Wyss و کمک دانشگاه هاروارد توسعه پیدا کرده و حالا آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا هم بودجه ای ۹ میلیون دلاری به آن اهدا نموده تا توسعه پیدا کرده و هر چه زودتر در اختیار بیماران قرار بگیرد. کاری که این دستگاه انجام می دهد شبیه به طحال در بدن انسان است. یعنی اینکه سلول های مرده و دیگر عوامل بیماری زا را از خون فیلتر می کند.

ذرات ویژه ای که مغناطیسی هستند و با کمک دانشگاه هاروارد ساخته شده اند، شبیه سلول های ایمنی ماکروفاژ در بدن انسان عمل می کنند و مواد خارجی موجود در خون را شناسایی کرده و از جریان خون خارج می نمایند.

تیم سازنده این دستگاه می گوید طی چند سال آینده قادرند که این دستگاه را با فناوری های جدید تکمیل کرده و درمان سپسیس را به صورت بنیادین تغییر دهند.

کافی است تصورش را بکنید این دستگاه به جریان خون بیمار متصل شده و عوامل بیماری را از مسیر فیلتر کند. دستگاهی که جان هزاران بیمار را در سال نجات می دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر