mamali225(مملی225)

mamali225(مملی225)


وبلاگ و وبلاگ نويسي يكي از پديده هاي نوين در دنياي پر راز و رمز اينترنت است ، بطوريكه چندين ده هزار نفر از مردم سراسر دنيا از تمام سطوح اجتماعي و از تمامي قشرها به وبلاگ نويسي روي آورده اند و نوشته هاي خود را در معرض ديد عموم مراجعان از اقصي نفاط جهان در دهكده جهاني گذاشته اند .
وبلاگ چيست و وبلاگ نويسي يعني چه؟
وبلاگ يك يا چندين صفحه اينترنتي شخصي يا گروهي است كه در آن شخص يا گروه به نوشتن مطالب متوالي (روزانه يا چند روز در ميان) در موضوعات متنوع و دلخواه مي پردازند. و افكار ، عقايد اشعار و يا خاطرات خود را براي مطالعه عموم در آن قرار مي دهند . از آنجاييكه وبلاگ در اينترنت نشر مي يابد مي توان آنرا يك نشريه اينترنتي شخصي هم اطلاق كرد . و حتي گاهي بعضي ها پا را از اين هم فراتر مي گذارند و وبلاگ را يك رسانه اينترنتي مي نامند .
وبلاگ چه ويژگيهايي دارد ؟
- شخصي است ، هر كسي با ميل و علاقه خود مي تواند به انجام آن بپردازد و در نوشتن يا عدم نوشتن آن اجباري نيست.
- محدوديتي در زمان نوشتن يا انتشار آن نيست و مستقيماً به نظر نويسنده يا نويسندگان آن بستگي دارد.
- موضوعات آن متنوع است و هر شخص مي تواند متناسب به علاقه ، توانايي و دانش خود در هر زمينه اي كه تشخيص مي دهد به وبلاگ نويسي بپردازد
.
- چون شخصي است لذا هر كسي ميتواند در آن آزادانه به انتشار آراء و عقايد خود در هر زمينه اي كه بخواهد بپردازد
- وابسته به هيچ نهاد يا ارگان دولتي يا خصوصي نيست
چگونه بايد شروع كرد؟
هرگاه هر شخصي به اين نتيجه برسد كه مطلبي براي نوشتن دارد و آن مطلب ممكن است براي ديگران مفيد يا جالب باشد ، مي تواند به وبلاگ نويسي بپردازد.

چه ملزوماتي نياز است؟
- امكان استفاده از كامپيوتر براي تايپ و ارسال آن مهيا باشد ( چه كامپيوتر شخصي و يا كامپيوتر فاميل ، دوستان و يا كافي نت و ...)
- فرد با كامپيوتر و windows آشنايي مختصري داشته باشد .
- زمان كافي براي نوشتن و ارسال مطالب وجود داشته باشد (نيم تا يك ساعت در شبانه روز)
- امكان دسترسي به اينترنت براي پست كردن مطالب
از كجا بايد شروع كرد؟
امروزه سايتهاي زيادي با توجه به استقبال زياد كاربران از وبلاگ نويسي ، سرويس وبلاگ نويسي را در قالب سيستم هاي وبلاگ نويسي ارائه مي دهند كه مهمترين آنها عبارتند از:
- پرشين بلاگ (Persianblog ) ، كه يك سيستم وبلاگ نويسي تمام فارسي است و براي كاربران ايراني و مبتدي بسيار مناسب مي باشد. به آدرس : http://www.persianblog.com
- بلاگ اسكاي ، سرويس ديگر وبلاگ نويسي ايراني كه امكان وبلاگ نويسي را به زبانهاي فارسي و انگليسي ارائه مي دهد ، اين سيستم وبلاگ نويسي فعلا كاربر جديد نمي گيرد. به آدرس : http://www.blogsky.com/
- بلاگفا ( Blogfa ) ، يك سيستم جديد وبلاگ نويسي فارسي كه امكانات خوبي دارد و براي افراد تازه كار بسيار مناسب مي باشد. اين سيستم وبلاگ نويسي تماماً به زبان فارسي مي باشد . به آدرس http://www.blogfa.com/
- بلاگر   ( Blogger ) ، قديمي ترين سيستم وبلاگ نويسي مي باشد ، امكانات خوبي دارد و براي كساني كه آشنايي نسبي با HTML دارند مناسب مي باشد . اين سيستم وبلاگ نويسي به زبان انگليسي مي باشد. به آدرس:http://www.Blogger.com
- مووبل تايپ  ( Movable Type ) ،  بر خلاف سيستم هاي قبلي يك سيستم وبلاگ نويسي شخصي است و  شخص با آدرس شخصي خود و بر روي سرور خود بوسيله آن به وبلاگ نويسي مي پردازد . به آدرس : http://www.movabletype.org/
سيستم هاي وبلاگ نويسي ديگري نيز وجود دارند كه عموميت و سهولت كار آنها كمتر از موارد ذكر شده در بالا مي باشد . راه اندازي وبلاگ و كاركردن با سيستم هاي وبلاگ نويسي فارسي ، موارد ذكر شده در بندهاي 1 ، 2 و 3 براي كساني كه به زبان فارسي آشنايي ! دارند بسيار راحت مي باشد و هر شخص با مراجعه به سايتهاي مربوطه مي تواند با كليك روي گزينه عضويت در سايت و پر كردن فرمهاي مربوطه و استفاده از دستورالعملهاي سايتهاي فوق به راحتي به راه اندازي وبلاگ اقدام نمايد . اما ما در اين گفتار بيشتر به آموزش راه اندازي يك وبلاگ  ، در سيستم مديريت محتواي شخصي مووبل تايپ ( Movable Type ) مي پردازيم كه توانسته است در اندك زمان بدليل امكانات بسيار زيادي كه دارد طرفداران بيشماري را براي خود دست و پا كند
.
مواد لازم:
- آدرس اينترنتي يا همون Domain
- فضاي اينترنتي يا همون Hosting حداقل10 مگا بايت ترجيحاً لينوكس
عد از اينكه موارد بالا را از شركتهاي معتبر ارائه دهنده اين خدمات تهيه كرديد ،حالا وقت آنست كه فايلهاي سيستم وبلاگ نويسي Movable Type را به سرور خود انتقال دهيد.براي اينكار شما ميتوانيد نسخه 3.14 را از اينجا بعد از اينكه فايل فوق را دانلود كرديد نياز به يك نرم افزار FTP داريد كه يكي از بهترين نوع اين نرم افزارها AceFTP هست. نسخه 3 اين نرم افزار را از اينجا مثل فايلهاي قبلي دانلود كنيد.
انتقال فايلها بر روي سرور
بعد از اينكه برنامه FTP را نصب كرديد حالا وقت آنست كه فايلها را از روي سيستم به روي سرور خود انتقال دهيد. براي اين منظور مراحل زير را پي بگيريد:
- آدرس FTP سايت خود را وارد كنيد ، معمولا به اين صورت است: ftp://mysite.com
- User Name و PassWord را وارد كنيد ، كه معمولا همان پسورد كنترل پنل هاستينگ شماست.
- حالا بعد از وارد شدن به سرور شما به راحتي مي توانيد فايل MT را كه بصورت .tar.gz هست را به روي سرور خود انتقال دهيد توجه داشته باشيد كه اين فايل را در سيستم خود باز نكنيد و فايل را به همان صورتيكه دانلود كرده ايد انتقال دهيد.




تاریخ: جمعه 26 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

14 نکته جالب درمورد اینترنت که تابحال نشنیده‌اید!
۵۹ درصد آمرکایی‌ها به طور همزمان در هنگام دیدن تلویزیون از اینترنت هم استفاده می‌کنند. برآوردها نشان می‌دهد که اینترنت بیش از تلویزیون، وقت آزاد مردم را به خود جلب می‌کند... 

بقيه در ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 26 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

مقدمه

اينترنت قوي ترين ابزاري است كه تا كنون براي مبادله ي اطلاعات اختراع شده است . اين مجموعه به هم پيوسته رايانه ها كه به واسطه ي خطوط تلفني با هم مكالمه مي كنند ، به وژه از چند سال پيش بعد از شگفت آوري رشد كرده است . با مطالعه ي اين تحقيق خوانده هم با تاريخچه ي پديد آممدن اينترنت آشنا مي شويد و هم به دلايل گسترش سريع آن پي خواهيم برد و در همين قدم اول در خواهيم يافت كه چرا اين پديده كه وجودش را مديون پيشرفت تكنلوژي است امروزه در حوزه هاي كاملاً متفاوتي همچون سياست ، اخلاق ، آزادي ، عقيده ، و بيان و حتي امنيت ملي و بين المللي مباني جدي را دامن زده است و شما با مطالعه ي اين مطالب مي توانيد به راحتي وارد دنياي اينترنت شويد .

بقيه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 26 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

پس از راه اندازي و ساخت يک وبسايت کار تمام نشده است . مديريت يک وبسايت يک فرآيند مداوم و ادامه دار است تا نرم افزار مديريت محتوا به روز رساني شود همچنين براي جلب رضايت بازديدکنندگان سايت بايد ضمن افزودن محتواي جديد و تازه در سايت , سايت خود را در شبکه هاي اجتماعي مختلف تبليغ کنيد. با توجه به نوع وبسايتي که ايجاد کرده ايد ممکن است حجم کار بيشتر يا کمتر باشد اما در هر صورت لازم است مدير وبسايت با اتخاذ يک رويکرد پيشگيرانه در تمام حوزه ها از امنيت تا به روز رساني مستمر از سايت خود مراقبت کنند.در ادامه مراحل ساده اي را براي نگهداري از سايت و افزايش تعداد بازديدکنندگان سايت خود تشريح مي کنيم.

برداشت اول بازديدکنندگان : صفحه اول سايت درباره شما چه مي گويد

اگر به صورت تصادفي چند صفحه تصادفي را باز کنيد نمونه هاي خوب , بد و حتي زشت از صفحات اول سايت را مشاهده مي کنيد.برخي از اين صفحات شما را نسبت به محتواي سايت جلب کرده و برخي ديگر باعث مي شوند شما نسبت به محتواي سايت مردد شده و از مطالعه ي آن صرف نظر کنيد. در ادامه نکاتي براي جذاب و گيرا بودن صفحه اول سايت شما تشريح مي شود.

  • اجتناب از صفحات مقدمه . صفحات مقدمه يا اوليه سايت چند سال پيش محبوب بودند. اين صفحات اغلب يک تصوير , فايل فلش , يک قطعه ويدئو و يک دکمه يا لينک با يکي از عناوين "ورود" يا "ورود به سايت" را شامل مي شدند. اين صفحات در واقع هيچ اطلاعات با ارزش و مفيدي براي بازديد کنندگان نمايش نمي دهند و تنها آنها را وادار مي کنند براي دريافت اطلاعاتي که براي آنها وارد سايت شما شده اند , يک کليک اضافه و بيهوده انجام دهند. همچنين اين صفحات اطلاعات کمي در اختيار موتور هاي جستجو قرار مي دهند.
  • هدايت و انتقال را بين صفحات مختلف سايت را ساده کنيد. ممکن است در ابتدا مفيد بنظر برسد که کاربر را به صفحات مختلف هدايت کنيد و سپس اطلاعات را براي وي نمايش دهيد اما اين پيچيدگي باعث مي شود شما بازديد کنندگان خود را از دست بدهيد.
  • اسکرول ها , چشمک زن ها ,فلش ها و انيميشن هاي صفحه بايد در حداقل نگه داشته شوند تا جذاب باشند. به اين عناصر بايد بيشتر دقت کنيد. اگر اطلاعاتي به صورت اسکرول نمايش داده مي شوند دقت کنيد که اطلاعات قابل خواندن باشند و سرعت چرخيدن اسکرول را روي مقدار مناسبي تنظيم کنيد.عناصر چشمک زن و فلش ها براي تمام سايت ها مناسب نيستند در انتخاب آنها دقت کنيد.روشن خاموش شدن يا چند عنصر گاهي کاربر را آزار مي دهد.کيفيت اسلايد شو و انيميشن ها بايد بالا و موضوع اصلي آن قابل فهم باشد. سرعت چرخش اسکرول , اسلايد شو و انيميشن ها بايد به اندازه اي باشد که امکان درک مفهوم مورد نظر توسط بازديد کننده وجود داشته باشد. قرار دادن جلوه هاي بصري در سايت صرفا براي زيبايي به جاي نمايش اطلاعات مفيد باعث انحراف از اهداف سايت شده و باعث کاهش تعداد بازديد کنندگان مي شود.نمايش محتوا و اطلاعات علت اصلي ايجاد سايت شما هستند .
  • سايت هاي پويا (dynamic) مانند آنهايي که با سي ام اس جوملا راه اندازي مي شوند انعطاف پذيري بيشتري براي نمايش مطالب جديد مانند آخرين اخبار و مطالب به روز رساني شده ,در صفحه نخست سايت دارند. با استفاده از اين امکان مي توانيد کاربران را به صفحات خاص و محتواي جديد سايت هدايت کنيد.
  • اگر در آمد سايت شما از تبليغات از جمله بنر ها , لينک ها ي ارجاع يا هر نوع تبليغات ديگر مانند پرداخت به ازاي هر کليک تامين مي شود . لازم است براي تاثير گذار بودن اين قسمت ها از عناصر بصري مانند فلش ها يا چشمک زن ها استفاده کنيد. تبليغات بايد در جايي نمايش داده شوند که به راحتي قابل مشاهده است اما نبايد تبليغات با اطلاعاتي که مي خواهيد در اختيار بازديد کنندگان قرار دهيد تداخل داشته باشد و به هيچ وجه نبايد بازديد کنندگان سايت را فريب دهيد تا هنگام کليک بر روي محتواي سايت شما در واقع روي تبليغات کليک کنند . اين کار باعث تحريک برخي بازديد کنندگان و شکايت آنها مي شود در نتيجه احتمالا تبليغات بعدي شرکت را از دست خواهيد داد.
  • يک فايل صدا يا ويدئو را به صورت خودکار پخش نکنيد. دلايل زيادي وجود دارد که با توجه به آنها نبايد يک ويدئو يا صدا را به صورت خودکار پخش کنيد.شما نميدانيد صداي بلند گو هاي کاربران چقدر بلند است , همچنين محدوديت هاي پهناي باند و سرعت کانکشن آنها را نيز نمي دانيد. ممکن است پخش اين صدا نگهاني و بدون اطلاع کاربر باشد.دليل ديگر اين است که شما نميدانيد کاربران هنگام مرور سايت شما کجا هستند. اگر در محل کار باشند پخش صدا ممکن است کار آنها و همکارانشان را مختل کند. همچين با اين کار پهناي باند خود و بازديدکننده را هدر مي دهيد به خصوص اگر اين کار را در صفحه اول سايت انجام دهيد. همچنين براي کاربراني که بارها به صفحه شما مراجعه مي کنند قطعا خسته کننده و آزار دهنده خواهد بود که بارها و بارها يک ويدئو را تماشا کرده يا يک فايل صدا را گوش کنند.بهترين کار اين است که به کاربران امکان انتخاب دهيد که ويدئو را تماشا کنند يا خير . بدترين کار نيز اين است که پس از اجراي خودکار ويدئو يا صدا هيچ امکاني براي متوقف کردن آن براي کاربر وجود نداشته باشد. با اين کار قطعا بخش قابل توجهي از بازديد کنندگان ديگر به سايت شما برنمي گردند.
  • يک ماژول جستجو در صفحه اول و در تمام صفحات سايت خود و در جايي مناسب قرار دهيد.اغلب کاربران به انتظار دارند اين ماژول در بالاي صفحه گوشه سمت چپ يا گوشه سمت راست قرار داشته باشد بنابراين در صورت امکان اين ماژول را در اين موقعيت قرار دهيد.
  • صفحه اول سايت معرفي کلي تجارت شما , کار شما , وبسايت شما يا محصولات شما است. اين صفحه نشان مي دهد شما که هستيد و چه کاري انجام مي دهيد. با توجه به هدف سايت در برخي سايت ها مشاهده مي کنيد که همه ي اين اطلاعات با جزئيات و تنها با يک کليک نمايش داده مي شود. با توجه به ماهيت اين صفحات بايد سريع و کار آمد باشند . در مقابل سايت هايي وجود دارند که در صفحه اول آنها کاربران به مرور و کاوش در صفحات مختلف سايت و اطلاعات موجود در آنها هدايت مي شوند .شما بايد توجه داشته باشيد که با توجه به برنامه ريزي و اهداف , سايت شما در کدام دسته قرار مي گيرد.هدف از هر سايتي اين است که کاربر پس از يکبار بازديد بازهم به سايت بازگردد. در واقع هدف اين است يکه کاربر ضمن شناختن شما و فعاليت شما به برند تجار شما نيز وفادار بماند.
  • نقش مهم ديگري که صفحه اول سايت دارد بهينه سازي موتور هاي جستجو (SEO ) است . اين صفحه بايد شامل عبارت هاي کليدي مرتبط با محتواي سايت شما باشد. به عنوان مثال اگر سايت شما از نظر جغرافيايي اهميت دارد , مثلا ارائه خدمات خاص در يک حوزه جغرافيايي, بايد آن حوزه جغرافيايي را در متن هاي موجود در اين صفحه برجسته کنيد.اين کار باعث مي شود شما کاربران يک منطقه جغرافيايي خاص را در موتور هاي جستجو هدف قرار دهيد و در نتيجه کاربران آن حوزه جغرافيايي راحت تر سايت شما را پيدا کنند .اگرچه کلمات و عبارات کليدي مهم هستند اما بايد دقت کنيد که از کلمات و عباراتي استفاده کنيد که در دنياي واقعي بين کاربران هدف شما رايج هستند, زيرا افراد اغلب عبارت هاي رايج در آن حوزه خاص را جستجو مي کنند




تاریخ: جمعه 26 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی
بدون شك هر كاری رمز و راز خاص خود را داراست و وبلاگنویسی هم از این قاعد مستثنی نیست، با رعایت نكاتی كوچك میتوان نتیجه ای بسیار بهتر گرفت .من در این نكاتی از وبلاگنویسی برایتان آورده ام كه توجه به آنها بدون شك موجب موفقیت بیشتر وبلاگ شما خواهد بود.
1) به قانون كپی رایت وفادار باشید.
(اگر میخواهید صرفا با كپی و پیست كردن مطالب دیگران مطالب خود را اداره كنید بدانید كه هیچگاه صاحب یك وبلاگ مفید و موفق نخواهید شد به جای این كار سعی كنید هرگاه مطلبی را كپی بردای میكنید حتما منبع اصلی را با عنوان ماخذ ذكر كنید این كار باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود و آنها میدانند كه شما از خودتان نیز حرفی برای گفتن دارید . فرض كنید من وبلاگ شما بیایم و ببینم مطلبی كه میدانم مال شما نیست را قبلا خوانده ام و شما طوری وانمود كرده اید كه انگار مطلب متعلق به شماست یقینا به شما و وبلاگتان اعتماد نخواهم كرد)
2) همه ی نظرات خوانندگان شما قابل احترامند .
(ممكن است وبلاگ شما موافقان و مخالفانی داشته باشد . داشتن مخالف اصلا معنای بدی ندارد بلكه به نظر من داشتن مخالف در وبلاگ نویسی بسیار عالیست زیرا این نشان میدهد كه شخصی با تمام دقت وبلاگ شما را مطالعه كرده و براساس تفكر میخواهد به شما چیزی ثابت كند زیرا شما او را به فكركردن واداشته اید . و یا وبلاگ شما در حال پیش رفت است و این موضوع از طرف رقیبان شما قابل تحمل نیست و آنان میخواهند شما را دلسرد كنند و یا اگر كسی بر اساس تفكری سطحی با شما مخالفت كرد كه دیگر اصلا جای نگرانی نیست زیرا همیشه همه جور آدمی پیدا میشوند)
3) مطلب اختصاصی خودتان را در وبلاگتان بفرستید .
( مانند نكته ی اول اگر شما مطلبی منحصر به فرد ارایه كنید كه صاحب اصلی آن خودتان باشید حتما خوانندگانتان را وادار میكنید كه به وبلاگ شما برگردند زیرا آنها میدانند كه با ورود به وبلاگ شما با مطالبی روبه رو میشوند كه تاكنون آنرا جایی ندیده اند وگرنه خوانندگان همیشه در جستجوی بهترین منابع هستند)
4
) مطالب بحث برانگیز شما بهتر است توسط مخالفان وبلاگتان خوانده شود . (اگر برای این موضوع مطلب مینویسید كه صرفا تحسین موفقانتان را برانگیزد باید بگویم كه دارید وقتتان را تلف میكنید مگر اینكه وبلاگ شما یك وبلاگ برای ارایه ی خدمات یا یك فروشگاه و كسب درآمد باشد ولی از آنجا كه بیشتر وبلاگ نویسان به ارایه ی عقاید خود و یا دیگران مپردازند داشتن شنیدن نظرات مخالفان در این وبلاگها بیشتر میتواند به موفقیت وبلاگ كمك كند)
5) از كم بودن تعداد نظرات نگران نباشید .
( تعداد كمی از افرادی كه در اینترنت هستند نظرشان را در مورد صفحه هایی كه میبینند بیان میكنند پس نباید نگران این موضوع نباشید و اگر تعداد نظرات شما پایین است دلیل آن لزوما خوب نبودن مطالب شما نیست و كاملا طبیعی است و اگر میبینید كه بعضی وبلاگها تعداد نظرهایشان بالاست این لزوما بدلیل خوب بودن مطالبشان نیست)
6) به تیتر وبلاگ خود حساس باشید .
(شاید به جرات بتوانم بگویم مهمترین و اولین چیزی كه برای وبلاگ خود باید به آن توجه كنید عنوان وبلاگتان است زیرا عنوان صفحه در خیلی جاها كه ممكن است خودتان هم ندانید به نمایش درآید مثلا عنوان صفحه یكی از اولین چیزهایی است كه موتورهای جستجو برای لیست كردن نتایج جستجو از آن استفاده میكنند و یا موقعی كه شما وبلاگتان را بروز میكنید عنوان وبلاگتان در صفحه ی اول سرویس وبلاگنویسی شما در قسمت آخرین وبلاگهای بروز شده به نمایش در میآید و میتواند برای شما بازدیدكننده جذب كند و همچنین شما باید با عنوان وبلاگ با دیگران تبادل لینك كنید . حال یك مثال میزنم اكنون كه شما به وبلاگ من آمده اید به احتمال زیاد لینك من را با عنوانی كه بسیار با آموزش وبلاگنویسی ارتباط دارد دیدید و كلیك كردید حال فرض كنید عنوان وبلاگ من چیز دیگری آموزش وبلاگ نویسی بود نتیجه این میشد كه به احتمال زیاد شما به وبلاگ من نمیآمدید و یا كسانی میآمدنند كه نیازی به مطالب وبلاگ من نداشتند و بلافاصله وبلاگم را ترك میكردند)
7) دغدغه ی شما افزایش عددی آمار نباشد .
(رسیدن به عدد ده هزار یا صد هزار اصلا مهم نیست .نباید هم و غم شما این باشد كه مثلا فلان تعداد بازدیدكننده داشته باشید زیرا این مساله برای بسیاری از بازدیدكنندگان اهمیت ندارد و اصولا بیشتر بازدیدكنندگان نمیدانند كه آیا این مساله اهمیت دارد یا نه . در ضمن اگر قرار باشد كه صرفا عدد آمار بالا رود من همین الان میتوانم كاری كنم كه بازدیدكنندگان فكر كنند كه من در روز دهها هزار بازدید دارم ولی آیا تقلب كردن برای این كار ضرورتی دارد به نظر شخص بنده اصلا این مساله برای وبلاگ نویس نباید مهم باشد و به جای آن به فكر افزایش كیفیت وبلاگ خود باشید مطمعن باشید آمار شما هم به مرور زمان و آن هم بصورت واقعی افزایش پیدا خواهد كرد)
8) آمارتان را تحلیل كنید
. ( گرچه گفتم كه افزایش آمار برایتان مهم نباشد ولی این به معنای آن نیست كه شمارنده و تحلیل كننده ی سایت در وبلاگ خود قرار ندهید زیرا این شمارنده ها علاوه بر شمارش تعداد بازدیدهای شما اطلاعات مهم دیگری هم ارایه میكنند مثلا در همین وبگذر یا پرشین استت كه من هم از آنها استفاده میكنم شما میتوانید با بازدیدكنندگانتان آشنا شوید ، بفهمید از چه كشورها و شهرهایی وارد وبلاگتان میشوند ، بصورت مستقیم میاییند یا با لینك شما در یك سایت مشخص ، از چه سیستم عامل مرورگر یا برنامه ی خاصی برای دیدین وبلاگ شما استفاده میكنند ،بیشتر چه ساعاتی میایند و...  و شما میتوانید با تحلیل این مسایل خیلی بهتر وبلاگتان را مدیریت كنید زیرا میتوانید به بسیاری از نیازهای كاربرانتان پی ببرید)
9) كامنت گزاران دایمی وبلاگ خود را بشناسید .
(من خودم در این مدتی كه وبلاگ نویسی میكنم با بسیاری آشنا و با بسیاری از عزیزان بشدت صمیمی شده ام و آنها را جز بهترین دوستان خود میدانم شما هم به این مساله كه چه كسانی همراه همیشگی شما هستند پی ببرید مثلا همیشه كسانی هستند كه بصورت مرتب برای شما نظر میگذارند انگار كه بخواهند غیر مستقیم بگویند با شما همراهی میكنند، شما برای آنها پیغام اختصاصی بگزارید زیرا آنها كه برای شما وقت گذاشته اند لیاقت این را دارند كه برایشان وقت بگزارید در ضمن این ها كسانی هستند كه همیشه شما را به دیگران توصیه میكنند و برای شما و وبلاگتان ارزش قایلند حتی ممكن است بعضی از آنها دكتر ، استاد دانشگاه ، معلم ، دانشجو و یا دانش آموز باشند كه به شاگردان ، دوستها و یا همكلاسی هایشان شما را توصیه میكنند)
10)به سایتی كه وبلاگ را از آن میگیرید حساس باشید .
(سعی كنید قبل از شروع وبلاگ نویسی و در صورت لزوم همین حالا درباره ی سرویس دهندهای وبلاگ تحقیق كنید و سرویس دهنده ای را برگزینید كه برای شما مناسب تر باشد زیرا هركدام از این سایت ها مزایا و معایبی دارند حتی من توصیه میكنم اگر دانش و هزینه ی كافی دارید از دامنه ی شخصی استفاده كنید ولی اگر چنین نیست این كار لزومی ندارد مثلا بنده که وبلاگهای زیادی در بلاگفا دارم دیگر قصد ندارم بر روی این سرویس دهند وبلاگی ایجاد کنم زیرا بلاگفا روز به روز در حال افزایش محدودیت هاست و دیگر نمیتوان از بسیاری كدها و كلمه ها در این سرویس دهنده استفاده كرد كه البته بعضی از این محدودیت ها بجاست ولی بهرحال برای كاربرانی چون من و بسیاری از عزیزان این مساله خوشایند نیست)
11) تبادل لینك كنید .
(به وبلاگهای دیگر بروید و به آنهایی كه موضوع وبلاگشان به موضوع وبلاگ شما نزدیكتر است پیشنهاد تبادل لینك بدهید در ضمن سعی كنید با آنهایی تبادل لینك كنید كه وضیعیت وبلاگشان درحد وبلاگ شما یا بهتر است البته همه دوست دارند كه با بهترین وبلاگها تبادل لینك كنند اما اگر وبلاگهای بالاتر از خودتان حاضر به تبادل لینك نیستند با هر وبلاگی كه توانستید تبادل لینك كنید)
12) لینك وبلاگتان را ثبت كنید .
(در هر سایت و هر جایی كه میتوانید وبلاگتان را ثبت كنید مثلا در ثبت وبلاگ سرویس دهنده و یا سایتهای ثبت لینك و سایت های تبادل لینك كه من مواردی از این نوع سایت ها را برایتان معرفی كرده ام و در آینده هم بیشتر از این نوع سایت معرفی خواهم كرد)
13) در سایتهای دوست یابی عضو شوید  .
(در سایت های دوست یابی عضو شوید و در آنها فعالیت داشته باشید در ضمن در پروفایل خود در این سایتها حتما لینك وبلاگ خود را درج كنید)
14) كار با برنامه های مالتی مدیا را یاد بگیرید .
(حتما عكسهایی كه بر روی آنها آدرس سایت درج شده یا آهنگهایی كه در خود یك یك آدرس سایت دارند و یا كلیپ های موبایل كه در ابتدا و انتهای خود یك آدرس سایت را نشان میدهند دیده اید این فایل های مالتی مدیا با استفاده از وسایلی مانند بلوتوث موبایل به صورت درختی و به سرعت گسترش میابند و لینك شما را با خود به دور افتاده ترین نقاط كه شما حتی فكرش را هم نمیكنید میبرند و براینتان تبلیغ مینمایند البته باز هم تاكید میكنم به قانون كپی رایت وفادار باشید)
15) برای دیگران كامنت بگزارید .
( به وبلاگ دیگران بروید و برایشان كامنت بگزارید اگر شما با مطالعه وبلاگ او برایش كامنتی آگاهانه بگزارید(نه اینكه بدون مطالعه بگویید وبلاگ زیبایی داری) او هم به احتمال زیاد خواهد آمد و وبلاگ شما را مطالعه كرده برایتان نظر میگزارد . پس این یك روش موثر برای جمع آوری نظرات دیگران نیز میباشد در ضمن تا حد امکان از خصوصی کردن نظر خودداری نمایید تا احتمال اینکه غیر از نویسنده کسان دیگری نیز بعد از مطالعه ی نظر شما به وبلاگتان بیایند زیاد شود)
16) رنگ زمینه ی روشن و رنگ نوشته ی تیره را برگزینید .
(سعی كنید برای زمینه ی وبلاگتان از رنگ روشن تر(مثلا سفید) و برای رنگ متنهایتان از رنگهای تیره تر استفاده كنید (مثلا مشكی) و این بدلیل آن است كه رنگ زمینه ی تیره با رنگ متن سفید بشدت موجب خستگی چشمان میشود(میتوانید خودتان امتحان كنید) و این كاربرانتان را ناراحت خواهد كرد (البته همیشه استثنا وجود دارند مثل وبلاگهایی كه در مورد هك هستنید یا وبلاگهایی كه موضوعی بسیار غمگین دارند)
17) از بكار بردن فونتهای رنگارنگ تا حد امكان بپرهیزید .
(استفاده ی بیش از حد از فونتهای رنگارنگ باعث خواهد شد كه وبلاگ شما كودكانه جلوه كند البته اگر وبلاگ شما واقعا برای سنین كمتر از 8 سال ساخته شده وبلاگتان یك استثنا است و میتوانید این نكته را نادیده بگیرید پس اگر چنین نیست به این نكته حساس باشید)
18) در استفاده از جاوا اسكریپت حساس باشید  .
(به نظر من در بسیاری از مواقع جاوا اسكریپت همانند نمك غذا عمل میكند كه مقدار مناسبی از آن میتواند طعم غذا را دگرگون و مطلوب كند ولی شما موظب باشید شورش نكنید زیرا استفاده زیاد از جاوا اسكریپت میتواند اثرات نامطلوبی روی صفحات شما داشته باشد و حتی بعضی از وقتها باعث میشود كدها بدرستی عمل نكنند من در وبلاگنویسان كم تجربه تر بیشتر دیده ام كه دوست دارند تمام كدهایی كه وجود دارند را به صورت یك جا در صفحه شان استفاده كنند در حالی كه این كار اصلا حرفه ای نیست به جای این كار سعی كنید هرچند وقت یك بار كدهای قبلی را بردارید و از كدهای جدید استفاده كنید تا ضمن اینكه صفحه تان با كدهای زیادی بهم نریزد در وبلاگتان هم تنوع داشته باشید)
19) لینكهای خارجی را در پنجره ی جدید و لینكهای داخلی را در خود پنجره باز كنید .
(اگر دقت كرده باشید هنگام لینك دادن میتوانید تعیین كنید كه لینك در خود پنجره باز شود یا در پنجره ی جدید گرچه این مساله هم به عواملی بستگی دارد و هم میتواند سلیقه ای باشد اما سعی كنید اگر به خارج از وبلاگ خود لینك میدهید مثلا به وبلاگ دوستتان لینك در پنجره ی جدید باز شود و اگر به داخل وبلاگ خود(مثلا از پستی به پست دیگر) لینك میدهید لینك در خود پنجره باز شود)
20) وبلاگتان را سبك كنید  .
(استفاده زیاد از تصاویر و سایر عناصری كه وزن وبلاگ شما را افزایش میدهند نه تنها به سود شما نیست بلكه همیشه به ضرر شماست خصوصا اگر برای كسانی وبلاگ نویسی میكنید كه در داخل ایران هستند و باید توجه داشته باشید كه بیش از نود درصد ایرانیها از اینترنت دایل آپ مودم استفاده میكنند كه به اینترنت ذغالی معروف است و چه بسیار پیش آمده كه شخص بنده بدلیل طول كشیدن زیاد بارگزاری صفحه ای از دیدن آن منصرف شده ام)
21) راههای مختلفی برای ارتباط با خودتان قرار دهید .
(به كابران این امكان را بدهید كه برایتان نظر بگزارند ، شما را در یاهو اد كنند ، اگر در یاهو آنلاینید همان لحظه با شما چت كنند ، برای شما ایمیل بفرستند ، اگر حتی امكان دارد میتوانید شماره ی تماس تلفنی بگزارید(البته این یكی بستگی به موضوع وبلاگ هم دارد مثلا وبلاگهای مشاوره) و در كل هر چه ارتباط آنها با شما مستقیم تر باشد به نفع اعتبار وبلاگ شماست)
22) دیگر وبلاگها را ارزیابی كنید  .
(به وبلاگهای دیگر كه موضوعشان مانند وبلاگ شماست بروید و ببینید آنها چه نقاط قوت و ضعفی دارند و از این نقاط قوت و ضعف درس بگیرید البته منظور من این نیست كه از نقاط قوت آنها تقلید كنید ولی این كار به شما ایده های جدید خواهد داد و نیز احتمال اینكه نقاط ضعف خود را نیز پیدا كنید بسیار زیاد خواهد شد)
23) از دامنه ی واقعی برای معرفی خود استفاده كنید  .
(پیشنهاد میكنم از دامنه ی رایگان مانند coo.ir -  sub.ir  -   dot.tk  -   dom.ir   -    2ir.ir  استفاده نكنید گرچه ممكن است شما بتوانید دامنه های بسیار رندی از این سایتها برای خود به ثبت برسانید ولی این دامنه ها برای شما مشكلاتی ایجاد میكنند كه چند مورد از آنها عبارتند از كاهش سرعت لود صفحه ، مشكلات هنگام لینك دادن به خارج از وبلاگ ، از دست دادن بسیاری از اطلاعتات مفید شمارنده ی آمار وبلاگ  ، اختلال در ایندكس شدن وبلاگ شما در موتورهای جستجو و ...)
24) از جمله های مایوس كننده اجتناب كنید .
(چه بسیار در وبلاگها دیده ام كه وبلاگ تا فلان مدت دیگر فعالیت نخواهد كرد ، یا من از نوشتن خسته شده ام و جان شما دیگر حسش نیست ، یا اگر نظر ندهید من هم دیگر نمینویسم و بسیاری مطالب دیگر ... این جملات بازدیدكنندگان را دلسرد میكند و آنها را از دنبال كردن وبلاگ شما باز میدارد زیرا آنها به دنبال منابع مطمعن هستند كه نویسنده اش با عشق و علاقه آن را به آنان تقدیم كرده و هیچ توقعی از آنان ندارد)
25) سعی كنید وبلاگتان زنده و به روز به نظر برسد .
(حتی اگر نمیتوانید زود به زود وبلاگتان را آپدیت كنید این امكان وجود دارد كه به كاربران تلقین كنید كه وبلاگتان كاملا به روز است مثلا میتوانید از كد ساعت و تاریخ استفاده نمایید ، مناسبتهای مختلف را به بازدیدكنندگان تبریك یا تسلیت بگویید ، از جمله های تغییر كننده و یا تصادفی استفاده نمایید و ...)
26) پیوسته دانش وبلاگی خود را افزایش دهید . (نمیگویم یك طراح وب باشید یا به زبانهای برنامه نویسی تسلط داشته باشید زیرا اصولا فلسفه ی پیدایش وبلاگ این است كه كاربران بدون داشتن دانش زیاد بتوانند مطالب خود را اینترنت ارایه كنند ولی سعی كنید اطلاعات عمومی اینترنتی بالایی داشته باشید مثلا از اصطلاحاتی مانند پیج رنك گوگل ، پهنای باند و ترافیك وبسایت  یا بمب گوگلی سر در بیاورید انواع فرمت فایلهای رایج در وب را بشناسید ،و فرق زبانهای برنامه نویسی مختلف مانند اچ تی ام ال ، جاوا اسكریپت ، پی اچ پی و ... را در حد اطلاعات عمومی یاد بگیرید و ...) البته من تا حد توانم سعی خواهم کرد این اطلاعات را در این سایت برای شما مهیا کنم
27) گوگل را دریابید . (احتمال بسیار زیادی وجود دارد که شما جز کسانی باشید که از طریق گوگل به این سایت آمده باشید زیرا گوگل حدود هشتاد درصد از بازدید روزانه چند ده هزاری این سایت را تامین میکند اما چگونه میشود که برخی وبلاگها روزانه حتی یک بازدید هم از گوگل دریافت نمیکنند؟ این مساله ای است که در مقاله ای مفصل به آن خواهم پرداخت اما در اینجا به ذکر این نکات بسنده میکنم که تنها ثبت در گوگل کافی نیست بلکه گوگل بعد از شناخت وبلاگ شما به مسایلی برای توجه میکند که باعث خواهد شد شما را در جایگاه بهتری از نتایج یافت شده قرار دهد از جمله قرار داشتن کلمه ی کلیدی جستجو شده در قسمتهایی مانند آدرس وبلاگ ، عنوان صفحه ،تگهای keywords و description ،متن اصلی ، متن جایگزین عکسها و همچنین تعداد آنها نیز مهم است و شما باید سعی نمایید در وبلاگها دیگر هم با همین کلمات کلیدی به وبلاگ خود لینک دهید هر چه تعداد لینکهایی که در صفحات دیگر به وبلاگ شما داده میشود بیشتر باشد ارزش شما نزد گوگل بیشتر خواهد شد(کلمه ی کلیدی کلمه ای است که کاربران آن را بیشتر جستجو میکنند)  


تاریخ: 24 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

شش نکته برای وبلاگ نویس حرفه ای شدن

من کوچک تر از آنم که بخواهم به شما بگویم چه جیزی خوب است و چه چیزی بد! ولی حد اقل تجربه ی ۶ ساله ی خودم را در دنیای وبلاگ نویسی برای شما باز گو می کنم و با رعایت نکات ریز و عادی شما بتوانید وبلاگی جذاب و خواندنی برای بازدید کنندگان خود فراهم آورید.

داشتن هدف

مهم ترین مسائلی که در بعضی وبلاگ ها…

مهم ترین مسائلی که در بعضی وبلاگ ها رعایت نمی شود نداشتن هدف است و مطالب وبلاگ ربطی به هم ندارند، برای مثال، در یک وبلاگ که مطالب آن در مورد تکنولوِژی است ، نویسنده در پستی اس ام اس ها و جوک قرار می دهد. و یا بلعکس، و جالب تر این که نام و تیتر وبلاگ ربطی به هیچ کدام از این ها ندارد،من نمیگویم در وبلاگ فقط باید به یک نوع موضوع پرداخته شود،چون وبلاگ خشک و خسته کننده می شود، ولی بی ربط بودن بیش از حد مطالب و موضع وبلاگ نوعی بهم ریختگی بی نظمی را دور مورد وبلاگ در ذهن بازدید کنندگان به وجود می آورد، و اشتیاق بازدید کننده را برای رجوع بعدی از بین می برد.

کد های جاوا، بودن یا نبودم مسئله این است!

یک از جذابترین چیز ها برای وبلاگ نویسان تازه کار کد های جاوا معمول می باشد که در اکثر سایت ها و بلاگ ها قابل مشاهده است ، ولی این جذابیت فقط برای صاحب بلاگ می باشد نه بازدید کنندگان آن،کد لرزش سایت،خوش آمد گویی، منع کلیک راست ،ستاره های دور اشاره گر موس، و…. نه تنها باعث آزار و اذیت و دلزدگی بازدید کنندگان می شود، بلکه باعث کند شدن سرعت بار گزاری وبلاگ نیز می شود. پس به کار بردن کد های جاوا مگر در شرایط خاص برای وبلاگ کاری بس اشتباه است و از ارزش بلاگ در مقابل بازدید کنندگان می کاهد.

قالب مناسب با موضوع وبلاگ

یکی دیگر از چیز هایی که در وبلاگ نویسی ارزش و اهمیت خاص خود را دارد قالب وبلاگ می باشد. قالب باید متناسب با موضوع و محتوای وبلاگ باشد، برای مثال در یک وبلاگ رسمی نمیتوان از قالب های عاشقانه استفاده کرد، ولی بعضی از وبلاگ نویسان فقط به زیبایی قالب توجه می کنند و کاری با محتوای وبلاگشان ندارند و هر قالبی زیبا تر بود آن را بر می گزینند. که این امر یکی از دلایل کاسته شدن ارزش وبلاگ می باشد.چه بسا یک قالب ساده(مثل قالب پیشفرض بلاگفا) می تواند برای یک وبلاگ بسیار با کلاس مناسب باشد.

عکس ها ی وبلاگ را از کجا گرفته ایم؟

مطمئنان عکس های مختلفی را در وبلاگ ها زیادی دیده اید که لود نمیشوند و نمایش داده نمی شوند! دلیل این امر چیست؟ اکثر این عکس ها از سایت ها یا بلاگ های دیگر کپی می شوند(قانون کپی رایت فراموش نشود). و امکان دارند بعد از مدتی از سروری که آپلود (Upload)شده اند به دلایل مختلفی حذف گردد و همین امر باعث می شوند در وبلاگ شما نیز نمایش داده نشوند! بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل که باعث گرفتن وقت زیادی از بازدید کنندگان و ناجور شدن وبلاگ می شود این است که خودتان عکس را آپلود کنید، حتی اگر عکس در وبلاگ های دیگر می باشد ، اول آن را در سیستم خود ذخیره کنید و دوباره آن را آپلود کنید. من به شما پیشنهاد می کنم برای آپلود عکس(انتقال عکس از هارد به اینترنت) از سایت های صرفا آپلود عکس استفاده نکنید. مثل سایت Tinypic.com و یا از این دسته سایت ها! شما میتوانید در سایت هایی که به صورت رایگان به شما فضا می دهند(مثل پرشین گیگ و پارسا اسپیس) عکس و حتی فایل های خودتان را آپلود کنید. با جستجو در اینترنت مطمئنا سایت های بیشتری را پیدا می کنید که به شما امکان آپلود را می دهند. حال می پرسید چرا سایت هایی مثل tinypic.com برای آپلود عکس مناسب نیستند؟ اول این که هر عکس اجازه ی استفاده از مقداری خاص از پهنای باند را دارد و بعد از مدتی پاک خواهد شد،حتی اگر مدتی طولانی باقی بماند ولی مطمئنا پاک خواهد شد(محدود است). دوم این که فیلترینگ هوشمند ما به دلایلی که فقط خودش می داند آدرس بعضی از این عکس ها را فیلتر می کند نتیجه این که در وبلاگ شما نشان داده نخواهد شد.

متن وبلاگ ما از کجاست؟

یکی دیگر از مسائلی که در وبلاگ ها رعایت نمی شود، و آن قانون کپی رایت است، نمیخواهم در مورد جرایم و مسائل کپی رایت صحبت کنم،چون وقت زیادی می برد، ولی می توانم در مورد رعایت قوانین کپی رایت به نفع وبلاگ خودتان صحبت کنم. اکثر مقالات،اخبار و مطالب خواندنی در وبلاگ های ما بیشتر از بلاگ ها یا سایت های دیگر کپی شده اند و وظیفه ی اخلاقی ما است که نام سایتی که مطالب را از آن گرفته ایم به عنوان منبع مطلب درج کنیم. واین کار بیشتر به نفع ما است، من نمیدانم چرا خیلی ها فکر می کنند که اگر خبر یا مقاله ای را که در وبلاگشان قرار می دهند باذکر نام منبع باشد از ارزش و اعتبار وبلاگشان کاسته میشود، چون دیگران می فهمند که این مطالب برای وبلاگ او نیست ولی حقیقت دقیقا بر عکس آن چیزی است که تصور می شود، وبلاگی که خبر ها و مقالات و مطالب را با ذکر نام منبع درج می کند در اصل بر اعتبار خود افزوده است و از نظر کاربران نویسنده ی آن دارای شخصیت بیشتری است تا مطالبی که بدون ذکر منبع می باشند،چون اکثر کاربران میتوانند بفهمند مطالبی که نوشته شده است در حقیقت متعلق به صاحب این وبلاگ است یا نه، چه بسا حتی اگر نام منبع آن نیز نوشته نشده باشد.

تبلیغات و لینک باکس ها

یکی از عذاب آور ترین مسائل حد اقل برای من تبلیغات و لینک باکس های زیاد و بیش از اندازه در وبلاگ ها است، تبلیغات به عنوان منبع در آمد برای وبلاگ نویسان چیز خوبی است و من آن را نهی نمی کنم ولی اینکه در پایان هر پست و بالای هیدر و پایین وبلاگ و خلاصه هر جای خالی که تو وبلاگ پیدا بشه تبلیغات درج بشه بسیار زننده می باشد و سرعت بارگذاری وبلاگ را بسیار کند می کند، حتی کند تر از کد های جاوا،فقط نه از چشم من، بلکه از چشم اکثر کاربران تبلیغات زیاد در وبلاگ ها ، آن ها را از اعتبار می اندازد.




تاریخ: 24 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

در ویندوز xp در حالت پیش فرض Packet Scheduler سیستم را به ۲۰ درصد از پهنای باند یک اتصال به انترنت محدود می کند. یعنی اگر شما این تنظیمات را تعییر ندهید تنها قادر خواهید از ۲۰ درصد از پهنای باند اتصالتان به اینترنت بهره ببرید. برای اینکه بتوانید از ۱۰۰ درصد پهنای باندتان استفاده کنید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- Run را از منوی Start اجرا کنید.

۲- درRun عبارت gpedit.msc را تایپ نمایید و Ok را کلیک نمایید.

۳- منتظر بمانید تا Group Policy اجرا شود.

۴- در بخش Local computer Policy و در زیر Computer Configuration گزینه Administrartive Templates را گسترش دهید.

۵- در لیست باز شده گزینه Network را نیز گسترش دهید.

۶-اکنون در این لیست QoS Packet Scheduler را انتخاب کنید.

۷- به گزینه هایی که در سمت راست ظاهر می شوند دقت کنید.

۸- بر روی Limit Reservable Bandwith Properties کلیک راست کرده و Prpperties را کلیک کنید.

۹- پس از اینکه پنجره Limit Reservable Bandwith Properties باز شد در برگه Setting و در زیر Limit Reservable Bandwith  گزینه Enable را انتخاب کنید.

۱۰- مشاهده می کنید که با انتخاب ان در روی Bamdwidh Limit مقدار پیش فرض آن یعنی ۲۰  درصد به نمایش در می اید.

۱۱- به جای عدد ۲۰ مقدار ۰ را تایپ کرده و Ok را کلیک کنید.

۱۲- حال به connection ای که به وسیله ان به اینترنت متصل می شوید رفته و بر روی Prpperties کلیک کنید.

۱۳- به برگه Networking بروید و دقت کنید که QoS Packet Scheduler فعال باشد (دارای تیک باشد)

۱۴- این پنجره را Ok  کنید.

۱۵- کامپیوتر خود را Restart  نمایید.




تاریخ: 24 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

صفحه قبل 1 ... 73 74 75 76 77 ... 78 صفحه بعد

اسلایدر

eshterakiha