mamali225(مملی225)

mamali225(مملی225)


 
 
 

به نظر می رسد تولید غول ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا لومیا EOS تنها در حد شایعه و محصول ذهن های خلاق اینترنتی نباشد و نوکیا مدت زمانی است تست نسخه های اولیه این محصول را هم آغاز کرده است. یک فرد خوش شانس می گوید یکی از این موبایل های ویندوز 8 را از نزدیک دیده و کمی هم با آن سرگرم شده است. این موبایل تقریبا تلفیقی از لومیا ۹۲۰، ۹۲۵ و ۹۲۸ است.

طبق گفته های این شاهد، نوکیا EOS می تواند از نظر ضخامت رقیبی برای لومیا ۹۲۰ باشد. همچنین بدنه آن در دو انتها نازک تر شده تا این کاهش ضخامت را بیشتر به رخ بکشد. اگر چه این اسمارت فون از همان بدنه پلی کربناتی مشهور نوکیا ساخته شده، اما به نظر می رسد EOS از ۹۲۰ بسیار سبک تر خواهد بود.

منبع مورد اشاره سایت تک-بوفالو اضافه می کند فلش این موبایل از نوع زنون بوده و هر دو بخش لنز و فلش دقیقا همانند پیور ویو ۸۰۸ هستند. البته درون فلش یک LED قرمز رنگ هم دیده می شود که احتمالا برای فوکوس بهتر دوربین به کار می رود.

لنز دوربین توسط یک درپوش متحرک محافظت می شود که همراه با ورود به اپلیکیشن عکاسی موبایل، به صورت خودکار کنار می رود. نوکیا همچنین به جای اپلیکیشن معمول دوربین های ویندوز فون خود، در این محصول از برنامه Nokia Pro Camera استفاده کرده است.

هنوز درباره زمان رونمایی این غول دوربین-موبایل اطلاع چندانی در دست نیست، اما حدس و گمان ها از بازه زمانی تیر و مرداد سخن می گویند. این منبع درباره دیگر اجزاء نسخه اولیه EOS نوکیا چیزی نگفته، اما برخی شایعات حاکی از استفاده از چیپ اسنپ دراگون 800 در این تلفن هوشمند هستند




تاریخ: یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
 
 
شرکت مرسدس بنز چند روز پیش از بنز کلاس S جدید خودش پرده برداری کرد و حالا امروز نشان داد که این خودروی ۱۰۰هزار دلاری دارای امکاناتی است که به خوبی با خودروهای هوشمند گوگل رقابت می کند.

می دانیم که گوگل مدت هاست روی اتومبیل های بدون راننده کار می کند و در این رابطه پیشرفت های زیادی داشته. اما حالا می بینیم که مرسدس بنز هم کارهای مهمی در این رابطه انجام داده.

این شرکت سیستم راننده هوشمندش را با خلبان خودکار هواپیماها مقایسه می کند. شما فعلا نمی توانید همه چیز را به این خودرو بسپارید اما بسیاری از وظایف مهم را به عهده میگیرد.

مرسدس بنز کلاس S در ترافیک خیابان کنترل را در دست میگیرد و در اتوبان حتی با سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت اجازه نخواهد داد که از جاده خارج شوید.

این خودرو حتی می تواند در شرایط مناسب خودش را پارک کند و همیشه مراقب است تا با عابران پیاده تصادف نکنید. در عین حال اوضاع راننده را هم زیر نظر دارد و هنگام خستگی و خواب آلودگی هشدار خواهد داد.

با وجود همه این امکانات، هنوز راه زیادی تا رسیدن به خودروهایی داریم که می توانند تمام امور مربوط به رانندگی را به عهده بگیرند و قانون هم فعلا به رانندگان این خودروها می گوید که یک دست آنها باید همیشه روی فرمان باشد.

اما با تمرکز شرکت هایی مانند آئودی، مرسدس بنز و گوگل روی این موضوع، می توان امیدوار بود که طی ۳ الی ۵ سال آینده شاهد ورود خودروهایی باشیم که می توان پشت فرمان آنها با خیال راحت به کارهای دیگر پرداخت.




تاریخ: یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
 
 
سونی موبایل امروز تلفن هوشمند جدید خود با نام Xperia ZR را که با سطح مقاومت بالا در برابر آب برای ثبت عکس‌ها و ویدیوهای Full HD در زیر آب ساخته شده، معرفی کرد.

کالوم مک دوگال مدیر بازاریابی اکسپریا گفت: «Xperia ZR مرزهای چگونگی و محل هایی را که مصرف‌کنندگان می‌توانند از تمام قابلیت‌های بالقوه تلفن هوشمندشان استفاده کنند، به جلو می‌راند. با تلفیق فناوری پیشروی دوربین سونی با بالاترین سطح مقاومت در برابر آب، دیگر هیچ لحظه‌ای را از دست نخواهید داد. اکسپریا ZR با گرد هم آوردن بهترین فناوری های سونی، برنامه‌های کاربردی رسانه‌ای، و قابلیت اتصال آسان تک لمسی به گسترده‌ترین طیف لوازم جانبی مبتنی بر NFC تاکنون، تجربه‌ای بی‌همتا از تلفن هوشمند را برای مردم به گونه‌ای که از سونی انتظار دارند، ارائه می‌دهد.»

دفتر نمایندگی سونی در ایران، بیانیه خبری معرفی این محصول را در اختیار نارنجی قرار داده. در ادامه مطلب می توانید با جزئیات ویژگی ها و امکانات این محصول، بیشتر آشنا شوید.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
 
 
با پیشرفت تکنولوژی، آرزوها دیگر در حد آرزو باقی نمی مانند و بسیاری از آنها به ایده ها و سپس طرح های کاربردی تبدیل می شوند. یکی از این طرح ها که حالا به مرحله تجاری رسیده است، تبدیل موبایل یا تبلت به میکروسکوپ قابل حمل است. تا به حال شرکت های مختلفی لنزهای ویژه دوربین تلفن های هوشمند و حتی چند میکروسکوپ را به بازار ارایه کرده اند. اما به نظر می رسد که این میکروسکوپ تازه نسبت به مدل های قبلی توانایی های بیشتری دارد.

شرکت تکنولوژی های بودلین، میکروسکوپ ویژه ای را ساخته که با تمام گجت های قابل حمل اپل سازگار است. این میکروسکوپ دارای زبانه های قابل تنظیمی است که می توانید با استفاده از آنها، لنز را دقیقا سرجای خودش روی آیپد (مینی یا فول سایز)، آیپاد تاچ یا آیفون (4 و 5) سوار کنید. این وسیله که پروسکوپ میکرو موبایل یا به اختصار پروسکوپ ProScope نام دارد، قدرت بزرگنمایی بین 20 برابر تا 80 برابر را داراست.

12 لامپ LED که دورتادور لنز چیده شده اند، روشنایی لازم (وبیشتر از آن) را برای تهیه تصاویر با کیفیت بالا فراهم می کنند و باتری لیتیومی که داخل ProScope تعبیه شده، انرژی لازم برای روشن ماندن این لامپها به مدت 5 ساعت پیاپی را تامین می کند.

بازوهای این گجت، دارای پایه های کوچکی هستند تا بتوانید بدون استفاده از دست مجموعه پروسکوپ و آی دیوایس را به کار ببرید.پروسکوپ برای تمام آی دیوایس ها به قیمتی حدود 150 دلار از هم اکنون قابل خرید است.




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
دیشب در همین حوالی، یعنی ساعت صفر نارنجی، در مطلبی یک طرح مفهومی جذاب از iOS 7 را به شما معرفی کردیم، اما چیزی که جالب تر از خود طرح بود، نظراتی بود که در نقد آن فرستادید. چند مورد از آنها را به نمایندگی از سایر مخاطبین خوب مان، در زیر می آوریم:

  nOvid66843 چنین نوشته: «با توجه به لوگوی کنفرانس [توسعه دهندگان اپل] می شود گفت که آیکون ها باز هم دارای گوشه های گرد خواهند بود، اما در این کانسپت، تیز و مربعی هستند.»

  Metti هم نوشته: «[طرح] کمی شبیه ویندوز فون شده، مثل کاشی های ویندوز؛ و این اصلا جالب نیست، من اصالت طراحی اپل را دوست دارم، امیدوارم حفظش کند. اما در مجموعه، ترکیب آنها (آیکون های این طرح) در کنار ایده طراح، مجموعه ای جذاب و دیدنی را تشکیل داده.»

  نارنگی هم نظر بلند بالایی داده: «استفاده ی زیاد از رنگ سفید در منو ها باعث اذیت و خسته شدن چشم می شود و همینطور یک احساس بی ارزش بودن رو القاء می کند! اصلا علت اینکه منوهای فعلی [iOS] به رنگ آبی روشن و طوسی هستند به صورت راه راه، برای همین جلوگیری از خسته شدن چشم هست! در ضمن یادتان باشد که آیکون ها با گوشه های گرد از فلسفه های اصلی و اولیه طراحی آیفون بوده و جز جدایی ناپذیرش هست! لازم به ذکر هست تغییراتی که قرار هست اعمال بشود بیشتر بر نحوه ی کارکردن با رابط کاربری هست نه صرفا تغییر تم و رنگ آمیزی مجدد!!! یعنی جسچر های بیشتر در رابط کاربری بر پایه نزدیکی بیشتر به ساده گرایی مینیمالیستیک! به نظر من این طرح ها بسیار دور از انتظار و غیرواقع بینانه هستند. در ضمن یادتان نرود، کوپرتینو یکی از قوی ترین استودیو های طراحی را در خودش جای داده و صرفا هیچ مشکلی از لحاظ گرافیکی وجود ندارد که قرار باشد اصلاح شود، بحث تنها بر سر تغییر در روش استفاده است نه ظاهر!!!»

  حسین (من عاشق اپلم) هم این طور نوشته: «به شخصه فکر می کنم طراحی ظاهر، کمی یک بحث سلیقه ای هست و در نظرات هم دیدیم که بعضی ها به شدت موافق و بعضی از دوستان هم به شدت مخالف بودند. حالا این یک طرح کانسپت هست که هیچ ربطی هم به اپل ندارد ولی خب مطمئنا موقع معرفی آی او اس 7 هم باز اختلاف نظراتی وجود خواهد داشت همانطور که در مورد طراحی سایر سیستم عامل ها این اختلاف سلیقه ها وجود دارد. ولی در کل فکر می کنم بعد از چند سال ظاهر آی او اس نیاز به یک تغییراتی برای جدیدتر شدن دارد ولی مطمئنا نه تغییرات رادیکال. تغییراتی که بر پایه مکتب تفکر اپل خواهد بود.»

  Lumia هم حسن ختام گلچین نظرات را نوشته: «درست كه اين طرح بسيار زيبا هست ولي به نظر من هر سيستم عاملی بايد راه خودش را برود، به نظرم اين آيكون های كاشی مانند و مسطح، ايده مايكروسافت بوده و آيكون های گوشه گرد مخصوص Apple است. يعنی يك جورهايی همين مشخصات ساده، هويت يك اكوسيستم به حساب می آیند و به نظر من بايد در عين حفظ هويتش [اپل] دست به تغييرات ظاهری بزند، به طوری كه مينيماليستی بودنش هم حفظ شود.»

نارنجی به طور اتفاقی متوجه شد که آقای «جان گروبر» صاحب نظر در مسائل مرتبط با شرکت اپل و صاحب وبلاگ بسیار معروف Daring Fireball هم نسبت به این طرح مفهومی واکنش نشان داده. در اینجا نظرات او را هم برای شما می آوریم تا ببینیم نظرات یک متخصص کهنه کار مسایل اپل، چه تفاوت ها یا شباهت هایی با نظرات مخاطبین نارنجی دارد. شاید این مقایسه ای جالب باشد برای پی بردن به اینکه ببینیم چه زاویه دیدی، کارشناسی تر و حرفه ای تر است. آقای گروبر چنین نوشته:

«ایده های هوشمندانه و طراحی های زیبای بسیاری در این "طرح مفهومی" iOS 7 که توسط فیلیپ جویس از شرکت طراحی Simply Zesty کشیده شده، وجود دارد. ولی اینها فقط به صورت انتزاعی هوشمندانه و زیبا هستند، یعنی به عنوان طراحی های قابل تصور برای رابط کاربری یک تلفن هوشمند. با اینکه زیبا و هوشمندانه هستند، ولی این طراحی برای آیفون در دنیای واقعی می تواند یک فاجعه باشد.

ظاهر جدید یک چیز است (و مطئنم که آن را در عمل خواهیم دید)، ولی زمانی که وضعیتی باثبات و یک پایگاه بزرگ از مشتریان را دارید، درست مثل iOS، باید عنصر آشناییت را حفظ کنید. اگر تغییر باعث شود کاربران بپرسند "این چیه؟ من کجام؟ چیزهایی که به شان عادت داشتم کو؟" آن وقت فاجعه، عملا رخ داده.

(مک او اس 10.0 یک بازسازی بسیار رادیکال بود، و البته در بلندمدت موفق شد ولی در سال های اول، مهاجرت برای کاربران مک بسیاری سخت و کند بود. iOS نیازی به این طور زیر و رو شدن ندارد.)

و بخشی از جزئیات هستند که جزو زیرکی های برندسازی به شمار می روند. شکل آیکون برنامه ها قرار نیست از مربع هایی با گوشه های گرد به مربع های گوشه تیز (یا هر شکل دیگری در این زمینه) تغییر کند. اپل صاحب رسمی این شکل است؛ این شکل در ذهن همه فریاد می زند "من یک اپلیکیشن iOS هستم." این شکل، حتی بر روی دکمه سخت افزاری Home در جلوی تمام دستگاه های مبتنی بر iOS درج شده. در اصل، این شکل، تنها چیزی است که بر روی چهره تمام دستگاه های مبتنی بر iOS درج شده، و فقط کافی است به لوگوی WWDC 2013 نگاه کنید.

فونت های طراحی مورد بحث هم بیشتر شبیه طرح مفهومی ویندوز فون 9 است نه iOS 7. انگار این iOS را کسی بازطراحی کرده که از آن متنفر است. برای من که تصورش سخت که چنین طرحی را در عمل ببینیم.»

همان طور که خواندید، اشتراکات جالبی بین گلچین نظرات مخاطبین نارنجی و نظرات جان گروبر هست. و این، سبکی از نظرات است که به نارنجی غنای خاصی بخشیده.




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
موضوع بحث در دنیای امروز کامپیوتر، خیلی پیچیده نیست. صنعت PC در یک کسادی طاقت فرسا فرو رفته و به نظر می رسد مدیران ارشد شرکت های سازنده کامپیوتر به شدت نیازمند یافتن نقطه امیدی برای خوش بینی نسبت به آینده هستند.

تولیدکنندگان بزرگ در آسیا می گویند که هنوز به ویندوز 8 امید هست، سیستم عاملی که حتی تامی رلر از مایکروسافت هم معترف است، سناریوی "اژدها وارد می شود" را رقم نزده. حالا مدیران آسیایی می گویند که قیمت دستگاه های ویندوز 8 در آستانه کاهش چشمگیر است و -مهم تر آنکه- مایکروسافت به نقدهای آنها گوش فرا داده.

مدیران Acer که با صدایی بلندتر از سایر مدیران صنعت PC اعتراض خود به مایکروسافت را جار زده بودند، حالا می گویند که مایکروسافت نسبت به شرکای سخت افزاری اش "با ملاحظه تر" شده و برخی از پیشنهادات آنها را "با درصد بالایی" در ویندوز 8.1 لحاظ کرده.

رئیس ایسر آقای جیم وونگ می گوید: «وقتی داشتیم با مایکروسافت گفتگو می کردیم، خواسته ما از آنها تعادل بود. دنیا در 5 سال آینده، قرار نیست 100 درصد لمسی شود. با وجود اینکه قابلیت های لمسی فرصت های بسیاری را برای پی سی ها به وجود می آورند، ولی باید مراقب بخش دیگر دنیا که به قابلیت های لمسی نیازی ندارند هم بود.»

تامی رلر از مایکروسافت نیز اذعان کرده که موانعی وجود داشته و شرکتش در حال کار بر روی تغییر قابلیت های نرم افزاری است. با وجود اینکه او وارد حزئیات نشده، ولی وبلاگ های فناوری خبر می دهند که نسخه جدید ویندوز به ظاهر قدیمی این پلتفرم ابراز وفاداری خواهد کرد و دکمه استارت احتمالا رجعت می کند.

رییس هیئت مدیره ایسر آفای جی تی وانگ تغییر رویکرد مایکروسافت را چنین توضیح می دهد: «در گذشته، ما فرض را بر این گذاشته بودیم که مایکروسافت در بهشت زندگی می کند. حالا آنها به روی زمین آمده اند تا یاد بگیرند که زمینی ها چطور زندگی می کنند.»

اگر مایکروسافت واقعاً یاد گرفته باشد که ما زمینی ها چطور زندگی می کنیم، آیا این به معنای بازگشت دکمه استارت و امکان بوت مستقیم به محیط دسکتاپ خواهد بود؟ آیا اجبار به کار در محیط مترو (مدرن) رفع خواهد شد؟

احتمالا در ماه آینده میلادی که کنفرانس Build مایکروسافت بر پا خواهد شد، جواب این سوالات را خواهیم گرفت. شما در باره ویندوز 8.1 چه انتظاراتی از مایکروسافت دارید؟




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
 
 
معمولا پرنده های کنترل شونده از راه دور، به خاطر نجات جان انسان ها تشویق نمی شوند. بر عکس همه آنها را در نقش ربات های قاتل به یاد می آورند. اما پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا گزارش می دهد که پهپادهای شخصی این یگان، توانسته اند به شناسایی یک قربانی تصادفات جاده ای کمک کرده و باعث نجات جان او شوند.

درست بعد از نیمه شب پنج شنبه ای که گذشت، یگان سواره نظام ساسکاتون تماسی اضطراری درباره خوردوریی که در حاشیه یکی از بزرگراه های خلوت سرنگون شده بود دریافت کرد، ولی تیم امداد که به محل رسید، نتوانست قربانی را به روش های مرسوم پیدا کند.

آنها سپس تا شعاع 200 متری را جستجو کردند ولی فایده ای نداشت. سپس جستجو را به شعاع 1000 متری وسعت دادند ولی حتی هلی کوپتر مجهز به دوبین دید در شب هم نتوانست کسی را پیدا کند.

سر انجام پلیس سواره نظام از یک پهپاد کوچک پلیس کانادا استفاده کرد، Dragan Flyer مدل X4-ES که به دوربین مادون قرمز مجهز بود. همزمان پس از دو ساعت از تصادف، پلیس تماس تلفی از خود مصدوم دریافت کرد و سپس با استفاده از مختصات نسبی GPS و چشم های ماون قرمز پرنده کوچک، محل دقیق او را شناسایی کرد.

تیم جستجو فرد مصدوم را در کنار یک درخت زیر تلی از برف یافتند. او تقریبا از هوش رفته بود و باید به سرعت به بیمارستان می رسید. پلیس کانادا می گوید شناسایی موقعیت این فرد خوش بخت، بدون پهپاد و دوربین مادون قرمز، تا دمیدن آفتاب امکان پذیر نبود.

این می تواند اولین گزارش نجات جان یک نفر با کمک پهپادها باشد.




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
 
حتماً می دانید که کنفرانس سالانه توسعه دهندگان به میزبانی گوگل، در پیش است. خبرهای مختلفی درباره ستارگان این مراسم داشته ایم. از احتمال معرفی نکسوس 4 بهبود یافته و یا نکسوس 5 بگیرید تا معرفی نسل دوم نکسوس 7 و نکسوس 10، یا حتی رونمایی از ایکس فون موتورولا.

ولی به نظر می رسد بعد از این همه گمانه زنی، خبری از نکسوس 5 نباشد و در نهایت نسخه به روز شده ای از نکسوس 4 را ببینیم، (البته اگر قرار به رونمایی از تلفنی جدید باشد!) و گر نه گوگل با نکسوس 4 فعلی ادامه خواهد داد تا در نیمه دوم سال میلادی شاهد معرفی نکسوس 5 باشیم. این یعنی صحنه خالی می ماند؟ به نظر می رسد خیر. شنیده ها حاکی از آن است که ستاره Google I/O 2012 یعنی نکسوس 7، این بار در قامتی نو به صحنه Google I/O 2013 خواهد آمد و این احتمال خفیف وجود دارد که نکسوس 10 جدید هم در کنار آن معرفی شود.

سال گذشته در این روزها، خبری از یک رقیب قدر برای این تبلت 7 اینچی که می شود گفت بهترین تبلت 200 دلاری بازار است، نبود. اما حالا، لشکر کیندل فایرها، به همراه آیپد مینی و گلکسی نوت 8، یک فضای چالشی و رقابتی را پدید آورده اند. بنابراین لازم است نکسوس 7 نسل دوم، ویژگی هایی مناسبی داشته باشد و به نظر می رسد که این طور هم باشد.

شنیده ها حاکی از آن است که نکسوس 7 نسل دوم علاوه بر برخورداری از اندروید 4.3، دارای نمایشگر 7 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080، دوربین عقب 5 مگاپیکسلی و باتری 4000 میلی آمپری با قابلیت شارژ بی سیم است، اما هنوز خبری از پردازنده آن وجود ندارد.

یکی از چیزهایی که نکسوس 7 (و برند نکسوس) را محبوب کرده، قیمت مناسب این خانواده است. 200 دلار برای یک تبلت اندرویدی خوب، چیزی است که باعث می شود خیلی ها گذرشان به محله اپل و آمازون نیفتد، چراکه اولی با داشتن اکوسیستمی غنی قیمتی بالاتر دارد و دومی با داشتن قیمتی پایین، اکوسیستمی محدودتر دارد. بنابراین باید دید گوگل در قیمت گذاری این محصول چطور عمل خواهد کرد.




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
کمبود برنامه های کاربردی برای پلتفرم ویندوز فون یک مشکل جدی است که مایکروسافت باید آن را حل کند، البته اگر می خواهد این سیستم عامل را به جایگزینی مناسب برای اندروید و آیفون بدل کند.

روز جمعه مایکروسافت اعلام کرد که فروشگاه ویندوز فون 145 هزار اپلیکیشن دارد که نسبت به اپلیکیشن های گوگل و اپل، به طور محسوسی پایین تر است و تنها کمی بالاتر از تعداد برنامه های فروشگاه بلک بری است.

هر چند عدد فوق خوب است ولی به نظر می رسد علاقه توسعه دهندگان به پلتفرم موبایل مایکروسافت رو به کاهش نهاده زیرا بر اساس نرخ رشد قبلی، انتظار می رفت عدد به مراتب بزرگتری را شاهد باشیم. سال گذشته -تقریبا در همین موقع- تعداد برنامه های این فروشگاه به 100 هزار عدد رسیده بود که افزایش دو برابری نسبت به 6 ماه قبل را نشان می داد.

اینکه در 11 ماه فقط 45 هزار اپلیکیشن جدید برای یک پلتفرم ساخته شده باشد، زنگ خطری است که مایکروسافت باید آن را جدی بگیرد.




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

 
 
بلومبرگ از جلسه ای خبر می دهد که طی آن یک دانش آموز 14 ساله کولورادویی داده هایی را به انجمن ریتم طبیعی قلب در دِنور، ارائه کرده. نتایج تحقیقات جیانا چین پیرامون اثرات احتمالی آیپد 2 بر روی الکتروشوک های قلبی که در بدن بیماران کار گذاشته شده، باعث راه افتادن موجی در جامعه پزشکی شده زیرا به نظر می رسد در تعداد قابل توجهی از پرونده ها، نزدیکی نسبی به آیپد 2 می تواند باعث از کار افتادن الکتروشوک های کار گذاشته شده در بدن بیمار و احتمالا مرگ او شود.

دفیبریلاتور قلبی کاشتنی یک دستگاه کوچک است که با جراحی در داخل بدن بیماری که از آریتمی قلب یا تپش نامنظم قلب رنج می برد، کار گذاشته می شود. اگر بخش پایینی یا بالایی قلب شروع به لرزش یا تپش نامنظم کند، دفیبریلاتور می تواند با دادن یک یا چند شوک الکتریکی به قلب، آن را به ریتم طبیعی بازگرداند. بی نظمی های بطنی یا دهلیزی می تواند باعث مرگ ناگهانی شود، بنابراین دفیبریلاتور قلبی، وسیله کوچکی با ماموریت نجات جان فرد است.

اما دفیبریلاتورها درست مثل ضربان ساز ها می توانند تحت تاثیر هر نوع میدان مغناطیسی که به بدن نزدیک است، از کار بیفتند. جیانا چین به همراه پدرش که یک پزشک است، دست به این تحقیق زده و فهمیده که آهنرباهای لبه آیپد 2 می توانند دفیبریلاتورها را از کار بیندازند. این تست که بر روی 26 داوطلب صورت گرفته نشان داده که در 30 درصد موارد، دفیبریلاتورها با نزدیک شدن آیپد 2 به بدن، به وضعیت magnet mode تغییر حالت داده اند. در برخی موارد با دور شدن آیپد این وضع به حالت نرمال برگشته ولی در سایر موارد، نیاز به دخالت پزشک برای راه اندازی مجدد آن بوده.

در این بررسی، آهنرباهای لبه آیپد 2 که برای نگه داشتن اسمارت کاور تعبیه شده اند، باعث بروز اختلال شده بودند ولی در اصل هر تبلت یا هر وسیله دیگری که آهنربا داخل آن باشد، می تواند این مشکل را به وجود بیاورد. اما مسئله در عمل، به این سادگی نیست.

در اصل زمانی که افراد مورد بررسی تبلت را در وضعیت عادی نگه داشته و استفاده می کردند، مشکلی وجود نداشت. اما زمانی که تبلت بیش از حد به بدن نزدیک می شد، امکان بروز مشکل بالا می رفت. چنین وضعیتی معمولا زمانی پیش می آید که کاربر یا همان بیمار، در حالت خواب آلوده (مثلا دراز کشیده یا لم داده) تبلت را روی سینه خود قرار دهد که این یکی از بدترین سناریوهای ممکن است و حتی می تواند باعث فوت فرد در خواب شود.

بر خلاف ضربان ساز ها که همیشه باید کار کنند تا قلب بیمار به درستی بتپد، دفیبریلاتورها فقط زمانی که بی نظمی در ضربان به وجود آید، وارد عمل می شوند. در نتیجه اگر یک دفیبریلاتور بدون اطلاع صاحبش از کار بیفتد، ممکن است این قضیه تا زمان بروز یک بی نظمی قلبی کشف نشود که آن موقع دیگر خیلی دیر خواهد بود.

شرکت Medtronics  که یکی از سازنده های دفیبریلاتور قلبی کاشتنی است می گوید استفاده از تبلت طبق دستور العمل سازنده، مشکلی پیش نخواهد آورد اما چنانچه فاصله تا بدن کمتر از 15 سانتی متر باشد، امکان اخلال در کار دستگاه کاشته شده در بدن، وجود خواهد داشت. اگر خود شما از دستگاه های کاشته شده در بدن استفاده می کنید، حتما موارد ذکر شده را رعایت و به دیگران نیز منتقل کنید.




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر

eshterakiha